کنترل پنل دایرکت ادمین | معرفی کلی + بررسی قابلیت‌ها و مزایا

کنترل پنل‌های کاربردی برای ادمین‌ها

زمانی که سایت‌ها به هاست متصل می‌شوند، نیاز به یک نرم افزار مدیریتی مناسب دارند. نرم افزارها یا همان پلتفرم‌های کنترل پنل هاست به ادمین‌ها کمک می‌کند تا بتوانند روی وضعیت هاست مورد نظر کنترل بهتر داشته باشند. در دنیای وب نرم افزارهای کنترل پنل بسیاری مانند پلست، نت پنل، سی پنل و… وجود دارند که با نامشان آشنا هستیم. در این مطلب قصد داریم تا شما را با کنترل پنل دایرکت ادمین آشنا کنیم که قابلیت‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد.

آشنایی با کنترل پنل دایرکت ادمین در میزبان اول

دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین یکی از نرم افزارهایی است که ادمین‌های شبکه برای کنترل هاست از آن کمک می‌گیرند. این نرم افزار با رابط گرافیکی جذاب خود این امکان را به شما می‌دهد تا کاملا روی وضعیت هاست خود کنترل داشته باشید. قابلیت‌های کنترل پنل دایرکت ادمین شباهت زیادی به سی پنل دارد، به همین دلیل به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنند. همچنین دایرکت ادمین برای سایت‌های لینوکسی انتخاب خوبی است و مزایا و قابلیت‌های زیادی را در اختیارتان می‌گذارد.

مزایای کنترل پنل دایرکت ادمین

دایرکت ادمین مانند سایر کنترل پنل‌های هاست دارای مزایا و معایب خاص خودش است. اما 4 مزیت بزرگی که در این کنترل پنل وجود دارد، می‌تواند کنترل هاست را برای ادمین‌ها ساده‌تر کند. همچنین بیشتر معایبی که در مورد این کنترل پنل گفته می‌شود، ایرادات و مشکلات واقعی نیستند.

بررسی مزایای کنترل پنل دایرکت ادمین در میزبان اول

به عنوان مثال برخی عدم کار دایرکت ادمین با هاست سیستم عامل ویندوز را یک عیب می‌دانند. اما این پنل کنترلی لینوکسی است و نباید هم برای کنترل هاست ویندوز مورد استفاده قرار بگیرد. در این بخش از مطلب شما را بیشتر با مزایای کنترل پنل دایرکت ادمین آشنا خواهیم کرد.

هزینه کم راه اندازی

برای اینکه دایرکت ادمین را روی هاست خود پیاده سازی کنید، نیازی نیست که مبلغ هنگفتی را در نظر بگیرید. کم بودن قیمت نیز هیچ تاثیری روی عملکرد دایرکت ادمین نگذاشته و این پلتفرم همچنان یکی از امن‌ترین و پر قابلیت‌ترین نرم افزارهای کنترل پنل است. این مزیت برای کسانی که در حال راه اندازی پروژه‌های کوچک هستند نیز امتیاز بزگری خواهد بود.

سرعت اجرای بالا با حجمی ناچیز

زمانی که در حال نصب دایرکت ادمین روی هاست خود هستید، متوجه حجم کم نرم افزار خواهید شد. اما این نرم افزار با همین حجم کم می‌تواند سرعت اجرای بسیار مناسبی را در اختیار ادمین‌ها بگذارد. همچنین با کم بودن کنترل پنل فضای زیادی از هاست را اشغال نکرده و منابع بیشتری برای موارد دیگر در دسترس کاربران خواهد بود.

زیبایی UI یا همان رابط کاربری

رابط کاربری کنترل پنل دایرکت ادمین جزو زیبا‌ترین رابط‌هایی است که در نرم افزارهای کنترل پنل هاست دیده‌ایم. همچنین UI دایرکت ادمین به گونه‌ای طراحی شده تا تمامی بخش‌های نرم افزار به سادگی در دسترس بوده و کاربر راحت‌تر از آن استفاده کند. بخش‌های اصلی نرم افزار نیز به شرح زیر هستند:

·       تنظیمات کلی و حرفه‌ای

·       مدیریت پست‌های الکترونیک یا ایمیل‌ها

·       مدیریت حساب کاربری

·       بخش نمایش اطلاعات و مانیتورینگ هاست

عدم نیاز به نرم افزارهای فیلترشکن

متاسفانه به دلیل تحریم‌هایی که از سوی کشورهای مختلف به کشور ما اعمال شده، IP ایران در بیشتر نرم افزارهای کنترل پنل مسدود است. به همین دلیل ادمین‌های ایرانی برای کنترل هاست خود قدرت انتخاب زیادی ندارند و برای اتصال به پلتفرم های مشهوری مانند سی پنل باید از نرم افزاری فیلترشکن کمک بگیرند. اما در دایرکت ادمین دیگر خبری از این مشکلات نیست و کاربران ایرانی با خرید لایسنس برنامه می‌توانند به سادگی از این پلتفرم استفاده کنند.

بخش‌های مختلف کنترل پنل دایرکت ادمین

همانطور که در بخش قبلی مطلب گفته شد، دایرکت ادمین دارای بخش‌های مختلفی است که هر یک برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربران نرم افزار نیز برای استفاده از قابلیت‌ها به شیوه درست باید شناخت خوبی نسبت به بخش‌های مختلف داشته باشند. به همین دلیل در این بخش قصد داریم سه بخش اصلی دایرکت ادمین را به شما  معرفی کنیم.

بررسی بخش‌های مختلف پنل دایرکت ادمین

بخش تنظیمات حساب کاربری

در بخش تنظیمات حساب کاربری یا Account Manager  می‌توانید تنظیماتی مانند دامنه، آمار سایت،  مدیریت FTP،  مدیریت DNS، تنظیمات مربوط به دیتابیس و تهیه نسخه بکاپ از هاست را انجام دهید. به همین دلیل می‌توان گفت که تنظیمات حساب کاربری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است.

تنظیم ایمیل‌ها

سازندگان کنترل پنل دایرکت ادمین بخشی را مخصوص مدیریت ایمیل‌ها طراحی کرده‌اند تا کاربران برای کنترل پست‌های الکترونیکی هاست دیگر مسیر سختی پیش روی خود نداشته باشند. ادمین‌ها با ورود به این بخش می‌توانند لیست ایمیل‌ها را ببینند و برای هر کدام پاسخگویی خودکار در نظر بگیرند. همچنین کاربران امکان دسترسی مستقیم به ایمیل‌ها از طریق دایرکت ادمین را دارند و در صورت نیاز می‌توان از نرم افزارهای دیگری مانند Outlook برای مشاهده ایمیل‌ها استفاده کرد.

تنظیمات پیشرفته

اگر جزو ادمین‌های حرفه‌ای هاست هستید، بخش قابلیت‌ها و تنظیمات پیشرفته مناسب شماست. با ورود به این بخش می‌توانید مدیریت روی سرور را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای مثال کلیه مراحل نصب و راه اندازی لایسنس‌های SSL و ماژول پِرل ( Perl ) کاملا در این بخش انجام می‌شود. همچنین فایل منیجر دایرکت ادمین در همین بخش بوده و اطلاعاتی مانند پهنای باند، میزان بازدید سایت و وضعیت ماژول‌ها را برای شما نمایش می‌دهد.

امکانات کنترل پنل دایرکت ادمین در سطوح مختلف

به طور کلی امکانات دایرکت ادمین به سه سطح نمایندگان، مدیران و کاربران تقسیم می‌شود. در سطح اول می‌توان مدیریت اکانت و مشاهده وضعیت هاست برای هر کاربر را به شکل دقیق مشاهده کرد. مدیران نیز در سطح دوم می‌توانند به قابلیت‌هایی مانند مدیریت آدرس‌های IP و سفارشی کردن پکیج‌های مختلف دسترسی داشته باشند. برای سطح کاربران نیز می‌توان امکانات زیر را نام برد:

·       انتخاب ورژن زبان PHP

·       دسترسی به فایل منیجر

·       تنظیم کردن نحوه پشتیبان گیری

·       مدیریت بخش‌های مختلف مانند دامنه یا پایگاه داده

آشنایی با امکانات پنل دایرکت ادمین در میزبان اول

سخن پایانی

در این مطلب از سایت میزبان اول سعی کردیم شما را با کنترل پنل دایرکت ادمین و قابلیت‌های منحصر به فردش به خوبی آشنا کنیم. اگر قصد دارید که یک پلتفرم مناسب برای کنترل هاست خود انتخاب کنید، دایرکت ادمین را حتما در اولویت قرار دهید. 

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments