کار با دایرکت ادمین | چگونه از پنل دایرکت ادمین برای مدیریت سرور استفاده کنیم؟

دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین (Direct Admin) که به اختصار به آن DA می‌گویند، یک پنل قدرتمند برای مدیریت سرورهای مبتنی‌بر سیستم عامل لینوکس است. این پنل دارای یک رابط کاربری ساده و گرافیکی است که گزینه‌هایی با امکانات گوناگون را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. دایرکت ادمین همچنین از بسیاری از نسخه‌های سیستم عامل لینوکس از جمله دِبیان (Debian) و رِدهَت (RedHat) پشتیبانی می‌کند. در این مطلب شیوه کار با دایرکت ادمین را می‌آموزیم.

آشنایی با نحوه کار با دایرکت ادمین در میزبان اول

ویژگی‌های دایرکت ادمین

بسیاری که از کاربرانی که به‌تازگی با این پنل کنترل سرور آشنا شده‌اند، نحوه کار با آن را به‌درستی نمی‌دانند و از ویژگی‌های آن نیز آگاه نیستند. دایرکت ادمین یک پنل کانادایی و بسیار مناسب برای کاربران ایرانی است که با تحریم‌های حوزه رایانه و هاست روبه‌رو هستند. این کاربران می‌توانند به‌سادگی از این پنل برای انجام فعالیت‌هایی چون: ارسال و دریافت ایمیل، مدیریت پایگاه داده و بارگزاری فایل استفاده کنند. برخی از ویژگی‌ها و مزایای این پنل عبارتند از:

  • سرعت بالا در لود و اجرای فرامین
  • حجم کم
  • مقرون‌به‌صرفه بودن نسبت به بسیاری از پنل‌های دیگر
  • ایمنی بالای اطلاعاتی
  • امکان ارائه ریسلر
  • مورد تحریم نبودن برای کاربران ساکن ایران
  • رابط کاربری ساده و کاربردی

نحوه ورود به دایرکت ادمین

ورود به دایرکت ادمین به‌سادگی انجام می‌شود. برای این کار کافی است عدد 2222 را مقابل IP قرار دهید. آی‌پی (IP) همان آدرسی است که شرکت ارائه دهنده سرویس دامنه، آن را در اختیار شما قرار داده است. این آدرس ممکن است دارای پسوندی مانند: net یا com باشد که شما آن را به‌عنوان گزینه مورد انتخاب خود به شرکت مورد نظر اعلام کرده‌اید. نتیجه برای مثال مانند این آدرس خواهد بود:

  • http://www.yourdomain.com:2222

وقتی آدرس مورد نظر را در نوار بالای صفحه مرورگرتان تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید، صفحه یوزرنیم و پسورد ظاهر می‌شود. یوزرنیم یا نام کاربری و رمز عبور یا پسورد را نیز قبلا از شرکت دریافت کرده‌اید و کافی است بعد از تایپ آن‌ها در بخش مورد نظر، روی دکمه لاگین (Login) کلیک کنید. در صورت درست بودن نام کاربری و رمز عبور، پنل کاربری دایرکت ادمین ظاهر می‌شود.

آموزش ورود به دایرکت ادمین در میزبان اول

نحوه کار با دایرکت ادمین

پنل کاربری دایرکت ادمین دارای 4 منطقه مجزا از هم است. این مناطق هریک دارای گزینه‌ها و میانبرهایی هستند و امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بعضی قسمت‌ها نیز مربوط به خلاصه اطلاعات هستند. با این مناطق و امکانات آن‌ها آشنا می‌شویم.

منطقه اول

منطقه اول، یک نوار افقی است که در بخش بالای صفحه قرار گرفته است. این بخش دارای 6 کلید یا گزینه میانبر است. این گزینه‌ها عبارتند از: Password، Files، Help، Logout، Home و Webmail است. با کار این گزینه‌ها آشنا می‌شویم:

  • Home: شما در هر مرحله از کار با پنل که باشید، اگر بخواهید به همین صفحه نخست یا صفحه Home بازگردید می‌توانید روی این گزینه کلیک کنید.
  • Webmail: این گزینه برای شما امکان دسترسی به ایمیل را ایجاد و فراهم می‌کند.
  • Password: اگر می‌خواهید رمز عبور خود را در این پنل تغییر دهید، از این گزینه استفاده کنید.
  • Help: گزینه Help شما را به اطلاعات آموزشی برای کار با پنل دایرکت ادمین متصل می‌کند. محتوای آموزشی براساس شرکتی که سرویس را از آن درخواست کرده‌اید، تفاوت دارد.
  • Files: این گزینه شما را به بخش مدیریت فایل File Manager هدایت می‌کند و شما می‌توانید در آن‌جا به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.
  • Logout: در صورتی که می‌خواهید از پنل دایرکت ادمین خارج شوید، با انتخاب این گزینه، این کار انجام می‌شود.

منطقه دوم

منطقه دوم زیر منطقه اول قرار گرفته است و بخش اعظم صفحه پنل دایرکت ادمین را در اختیار دارد. این منطقه دارای 3 بخش است که عبارتند از: Your Account، E-Mail Management و Advanced Features. کارکرد این بخش‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • Your Account: مهم‌ترین بخش از پنل قدرتمند دایرکت ادمین از طریق این گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد و آن امکان استفاده از تمامی امکانات اساسی است. امکاناتی چون: اطلاعات آماری، امکان انجام برخی تنظیم‌ها و امکانات مرتبط با دامنه‌ها، پایگاه‌های داده و فایل‌های شما.
  • E-Mail Management: این گزینه تمامی امکانات مربوط به تنظیمات و استفاده از اکانت‌های ایمیل را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • Advanced Features: امکانات پیشرفته و تنظیمات ویژه از جمله هرنوع شخصی‌سازی پنل در این بخش گنجانده شده است. امکاناتی چون: صفحات سفارشی ارور، تنظیم کران جاب‌ها، امکان ریدایرکت دامنه و داده‌های سرور.

منطقه سوم

منطقه سوم در قسمت بالا و سمت راست پنل قرار دارد و حاوی اطلاعات آماری است. این اطلاعات عبارتند از: Bandwidth یا میزان بهره‌گیری از پهنای باند اینترنت، Disk Space یا میزان بهره‌گیری از فضای مجاز دیسک و 3 بخش مرتبط با: عداد مجاز اکانت‌های ایمیل در برابر اکانت‌های ساخته شده، تعداد مجاز اکانت‌های FTP در برابر اکانت‌های ساخته شده و تعداد مجاز Database و پایگاه‌های داده ساخته شده.

منطقه چهارم

منطقه چهارم در زیر منطقه سوم قرار گرفته است. این بخش به کاربر نشان می‎دهد روی کدام دامنه در حال انجام عملیات و اعمال فرمان است. بنابراین بهتر است همواره به این بخش نیز دقت کنید تا تنظیمات مورد نظر خود را دقیقا روی دامنه مورد نظر خود اعمال کنید.

آموزش کار با دایرکت ادمین در میزبان اول

بهترین خدمات سرور مجازی با میزبان اول

میزبان اول یکی از فعال‌ترین و با سابقه‌ترین شرکت‌ها در زمینه ارائه خدمات سرور مجازی و اختصاصی است. سرورهای این شرکت از پیشرفته‌ترین فایروال‌ها برای تامین ایمنی بهره می‌برند و یک لایه محافظتی، تمامی حملات بروت فورس را از ‌آن‌ها دفع می‌کند.

میزبان اول با داشتن سرورهای قدرتمند، امکان برخورداری از یک سیستم بدون وقفه و پرسرعت را برای وب‌سایت و اپلیکیشن کسب‌وکار و سازمان شما فراهم می‌کند. این امکان با بهره‌گیری از پرسرعت‌ترین هاردهای SSD و بستری قدرتمند در مراکز داده داخل کشور ایجاد شده است. همچنین ما آمادگی نصب این کنترل پنل بر روی سرورهای کنونی شما را داریم.

با خدمات میزبان اول، در این میهمانی پرشکوه و پرتعداد سرورهای مجازی و اختصاصی شرکت کنید و یکی از اعضای این خانواده باشید.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments