همه چیز درباره توزیع لینوکس CrunchBang (کرانچ بنگ)

در این مقاله به بررسی نکات و ویژگی های توزیع لینوکس جذاب CrunchBang خواهیم پرداخت.

سهولت در استفاده ، ثبات و مدیریت عالی از دیگر ویژگی های توزیع لینوکسی CrunchBang می باشد که در ادامه توضیحات بیشتری را در این باره بیان می کنیم.

همه چیز درباره توزیع CrunchBang

CrunchBang یک توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو و دبیان است(تا ورژن 9 مبتنی بر اوبونتو و در ورژن 10 و 11 مبتنی بر دبیان بوده است). این توزیع با علامت #! نیز معرفی می شود و توسط Philip Newborough  طراحی شد. و نهایی ترین نسخه CrunchBang ورژن ۱۱ می باشد. که در فوریه ۲۰۱۵ برای آخرین بار منتشر شد.

CrunchBang Linux  در سه مدل نسخه منتشر شده است:

نسخه استاندارد Desktop، نسخه Lite و نسخه PC.

نصب توزیع لینوکس CrunchBang به راحتی انجام می پذیرد. شروع کار با آن بسیار ساده است پس از دانلود فایل ISO آن میتوانید براحتی آن را بر روی  یک سرور مجازی در Vmware و یا Virtualbox نصب نمایید.

این توزیع به جای استفاده از یک محیط دسکتاپ از یک Desktop Manager به نام Openbox استفاده می کند که بسیار سبک و مناسب برای دستگاه های ضعیف می باشد.

در هنگام نصب میتوانید علاوه بر Openbox ، میزکار XFCE را نیز نمایید اما اگر سبکی و مینیمال بودن سیستم عامل برای شما مهم تر است بهتر است به Openbox بسنده نمایید.

در نگاه اول باید باید گفت که منوی بوت آن بسیار ساده است.

بوت کرانچ بنگ
بوت کرانچ بنگ

پس از آن وارد یک میز کار سیاه و ساده خواهید شد که تنها سیستم صفحه نمایش Conky در گوشه سمت راست آن قابل مشاهده است.

Conky یکی از  ابزار های لینوکس است که به مرور زمان بهتر شده است. راه اندازی اولیه crunchBang بسیار کاربردی است و لیستی از کلیدهای میانبر (که در لینوکس به آنها Land گفته می‌شود) و  نیز اطلاعات مهم از وضعیت سیستم به شما داده می شود.

همچنین امکان نمایش گزارش های هواشناسی ، اعلان های ایمیل ، عمر باتری و … نیز وجود دارد.

دسکتاپ CrunchBang
دسکتاپ CrunchBang
توزیع لینوکس CrunchBang
منوی Conky

با کمی دقت متوجه می‌شوید که CrunchBang  از بسیاری از نرم افزارهای پیش فرض اوبونتو و نسخه کوچکتر آن Xubuntu استفاده می کند.

برخلاف بسیاری از توزیع های دیگر crunchBang به صورت پیش فرض صفحه کلید بر روی  زبان  GB(United Kingdom English) بوت می شود که ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد و ممکن است بعضی از علامت های کیبورد در آنجایی که انتظارشان را داریم مشاهده نشوند.

اما جابجایی بین زبان های مهم اروپایی بسیار ساده است و  تنها با کلیک روی نماد آیکون کیبورد قابل انجام است.

سرعت

crunchBang در سیستمی دارای ۵۱۲ مگابایت RAM،  تنها از ۸۷ مگابایت آن استفاده می کند و همین عامل باعث می شود انتخاب بسیار مناسبی برای دستگاه های ضعیف می باشد ، چرا که این مقدار بسیار کمتر از توزیع های دیگر می باشد و تجربه سریع و مناسبی  به حساب می آید.

هیجان Openbox

در محیط این توزیع لینوکس کلید Start وجود ندارد و به جای آن از یک Desktop Manager استفاده می کند.و نیز از یک نوار وظیفه به نام tint2 برخوردار است که به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی بین دسکتاپ های مجازی و اپلیکیشن ها جابجا شود.

همچنین می توانید فایل متنی tint2 را برای سفارشی سازی Conky تغییر دهید.

توزیع لینوکس CrunchBang
edit tint2 config file

مدیر دسکتاپ Openbox بسیار ساده و قابل سفارشی سازی است. همه چیز در پشت کلیک راست قراردارد.

گزینه run program در بالاترین قسمت و اپلیکیشن‌های رایج در زیر آن قرار گرفته است. گزینه install و برنامه ها بر اساس دسته بندی مرتب شده اند .

مانند فهرست موسیقی ، تصاویر و ….  تنظیمات سیستم از نظر عملکرد منوی سیستم کاملاً شبیه به منوی Ubuntu است.

مدیر دسکتاپ Openbox
مدیر دسکتاپ Openbox

البته با توجه به اینکه در هر گروه بیش از یک انتخاب وجود دارد، ممکن است در نگاه اول برای یک کاربر معمولی کمی گیج کننده به نظر بیاید .

برای مثال تغییر رزولوشن دسکتاپ از چند طریق قابل انجام است. که تصویر زیر یکی از آن ها را نشان می دهد.

تغییر رزولوشن در کرانچ بنگ
تغییر رزولوشن در کرانچ بنگ

Compositing و ابزارها

مانند اکثر Desktop Manager های سبک Openbox به هیچ گونه سیستم سه بعدی برای استفاده از effect های دسکتاپ نیاز ندارد. سایه دهی و شفافیت بخشی به صفحه به صورت دو بعدی کاملا انجام می شود. در نتیجه حتی اگر از ابتدایی ترین کارت گرافیک استفاده کنید زیبایی و کیفیت را در عین سبکی تجربه خواهید کرد.

منوی compositing در CrunchBang
منوی compositing در CrunchBang
compositing
compositing

برنامه ها دارای ظاهری ساده و بدون هیچ گونه ویژگی های پرت کننده حواس هستند. مثال عالی دیگر File Manager است که همه چیز هایی که نیاز دارید را به شما می دهد.

فایل منیجر کرانچ بنگ
فایل منیجر کرانچ بنگ

منوی run program نیز بصورت زیر می باشد.

توزیع لینوکس CrunchBang
run program در کرانچ بنگ

ابزار اسکرین شات در سیستم عامل CrunchBang نیز مانند زیر است.

توزیع لینوکس CrunchBang
قابلیت اسکرین شات در CrunchBang

Wireless و Bluetooth

در مورد سازگاری با لپ تاپ ها باید گفت که در برخی موارد بر روی بعضی از لپ تاپ ها فعال سازی wireless و نیز Bluetooth با مشکل مواجه می شود .

چندرسانه ای و Multimedia

در مورد پخش چند رسانه ای و مالتی مدیا ، فایل های ویدیویی ویندوز و فرمت mp3 بدون هیچ نقصی کار می‌کنند و کدک های مناسب و افزونه ها به طور پیش فرض نصب هست و چندین برنامه برای ویدیو ها و موزیک ها در دسترس شما هست از جمله VLC Media Player و  Rhythmbox.

پخش کننده mp3 در CrunchBang
پخش کننده mp3 در CrunchBang

applications

بیشتر برنامه هایی که در توزیع اوبونتو کار می کند و به پیش نیاز خاص و یا  ابزار گرافیکی احتیاج ندارد بر روی CrunchBang  نیز اجرا می شوند.

همچنین package های مرتبط با دسکتاپ و مالتی مدیا و سخت‌افزار بصورت پیش فرض نصب شده‌اند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند.

یکی دیگر از نقاط قوت توزیع Crunchbang ، انتخاب برنامه های کاربردی است. در واقع گزیده ای از برنامه های عمدتاً سبک با حفظ تعادل بین دسته بندی های مختلف بصورت پیشفرص بر روی این سیستم عامل نصب می باشد.

و برنامه هایی بر روی آن وجود دارد که پیش از این امتحان خود را پس داده اند مانند VLC ،  Firefox ،  Rhythmbox و Terminator و …..

همچنین نرم افزار RecordMyDesktop برای ضبط ویدیو از دسکتاپ و یک نرم افزار بسیار کاربردی برای رکورد ویدیوهای آموزشی می باشد.

نرم افزارهای مالتی مدیا در کرانچ بنگ
نرم افزارهای مالتی مدیا در کرانچ بنگ

از دیگر برنامه های کاربردی Crunchbang میتوان به WinFF که یک مبدل ویدیویی رایگان و نیز Inkspace نرم افزار ویرایشگر گرافیکی و برنامه صفحه گسترده Gnumeric و نیز برای امکانات Office نرم افزار Abiword اشاره کرد.

توزیع لینوکس CrunchBang
نرم افزارهای کاربردی 1
نرم افزارهای کاربردی 2
نرم افزارهای کاربردی 2
نرم افزار صفحه گسترده در CrunchBang
نرم افزار صفحه گسترده در CrunchBang

بهترین نکته ای که در خصوص برنامه های کاربردی این سیستم عامل می توان به آن اشاره کرد این است که سیستم مدیریت package در دسترس شما Synaptic می باشد که کاربران اوبونتو با آن آشنایی دارند و شما هیچ مشکلی در نصب برنامه های جدید نخواهید داشت.

نقاط ضعف CrunchBang

یکی از نقاط ضعف این توزیع که می‌توان به آن اشاره کرد این است که راه ساده و راحتی برای share کردن ویندوز بخصوص در ارتباط های آنلاین وجود ندارد.

تنها راه برای دسترسی به Samba Share استفاده از خط فرمان می باشد .

یکی از مواردی که در منوها مشاهده نمی شود پشتیبانی از پروکسی است ، در نتیجه اتصال اینترنت از طریق Proxy امکان پذیر نیست. اما با استفاده از خط فرمان زیر می توانید این امکان را فراهم کنید که البته در مواردی نیز ممکن است این دستور کار نکند.

فعال کردن پراکسی
فعال کردن پراکسی

در این توزیع ، زمان روشن شدن تا ورود به سیستم تا رسیدن به صفحه login حدود ۳۵ تا ۴۰ ثانیه زمان می برد و login شدن به سیستم نیز حدود ۱۷ ثانیه طول میکشد این زمان ها نتایج خیلی خوبی به حساب نمی آید.

جانشینان CrunchBang

وب سایت CrunchBang  دیگر فعال و در دسترس نیست ، با این وجود چندین پروژه وجود دارد که جانشینان غیر رسمی CrunchBang   لینوکس هستند،  برخی از آنها:

BunsenLabs Linux

Crunchbangplusplus

Crunchbang Monara

به جز Crunchbang Monara دو مورد دیگر فعال هستند.

تلاش های دیگری نیز برای زنده نگه داشتن CrunchBang  صورت گرفت که از نتایج آن ها می توان به توزیع Vipper اشاره نمود. این توزیع مبتنی بر فدورا نیز از Openbox بعنوان Desktop Manager خود استفاده می کند.

در این توزیع برخی از قابلیت های CrunchBang با سیستم عامل فدورا ترکیب شده است و یک توزیع لینوکس منحصر به فرد را ارائه کرده است.

توزیع لینوکس CrunchBang
توزیع Vipper

بسیاری از توزیع های مدرن لینوکس که توسط کاربران دسکتاپ ایجاد شده اند، درواقع تلاش کرده اند تا user friendly بودن را برای کاربران ایجاد و توسعه دهند.

Ubuntu ، Mint ، OpenSUSE ، Fedora و  بسیاری دیگر نمونه هایی از این دست هستند. این یک نشانه از رشد و پیشرفت لینوکس دسکتاپ است و حتی توزیع های غیرتکنیکی و غیر تخصصی میتوانند از سیستم عامل با امکانات کامل و در عین حال با کاربرد آسان بهره ببرند.

با این حال تا حدودی می توان گفت سازندگان CrunchBang در این مسیر گام برنداشته اند.

البته این بدان معنا نیست که نصب و استفاده از آن user friendly نمی باشد. نصب CrunchBang در یک سیستم معمولی کمتر از 10 دقیقه زمان میبرد البته مرحله پارتیشن بندی ممکن است برای افراد تازه کار کمی چالش برانگیز باشد .

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد نسخه های جدیدتری برای این توزیع ارائه نشد و مهمترین علت آن را میتوان جا ماندن CrunchBang از سایر رقبای خود در مسیر پیشرفت دنیای لینوکس دانست .

اما با این وجود این توزیع همچنان یکی از بهترین انتخاب ها برای سیستم های دارای کانفیگ ضعیف و انجام امور غیرگرافیکی و همچنین انتخابی  مناسب برای یک داشتن یک سیستم عامل دارای قابلیت شخصی سازی است.

اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس CrunchBang و یا هر توزیع دیگری برای پیاده سازی سرویس های مختلف دارید ، میزبان اول پلن هایی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان خود ، با کیفیت بالا و پشتیبانی حرفه ای  ارائه میدهد.


سوالات متداول

توزیع CrunchBang چه تاریخچه ای دارد؟

CrunchBang یک توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو و دبیان است(تا ورژن 9 مبتنی بر اوبونتو و در ورژن 10 و 11 مبتنی بر دبیان بوده است). این توزیع با علامت #! نیز معرفی می شود و توسط Philip Newborough  طراحی شد. و نهایی ترین نسخه CrunchBang ورژن ۱۱ می باشد. که در فوریه ۲۰۱۵ برای آخرین بار منتشر شد.

نقاط قوت توزیع لینوکسی CrunchBang چیست؟

این توزیع مینیمال لینوکس به دلیل سبکی و سرعت بالا ، برای دستگاه های ضعیف بسیار مناسب می باشد و همچنین برای افرادی که می خواهند لینوکس شخصی سازی شده خود را داشته باشند این امکان را می دهد.سادگی کار با این توزیع از دیگر ویژگی های مثبت آن می باشد.

از معایب لینوکس CrunchBang به چه چیزهایی می توان اشاره کرد؟

از نقاط ضعف این توزیع میتوان به بالا بودن سرعت بارگذاری سیستم عامل نسبت به سایر توزیع ها، اشاره کرد. از دیگر موارد میتوان به پشتیبانی نکردن از Samba Share و Proxy در برخی موارد اشاره کرد.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments