معرفی تکنولوژی سرور مجازی | معرفی یکی از پرکاربردترین سرورها برای هاستینگ

معرفی سرور vps؛ نیاز هر ادمین

با گسترش علم و تکنولوژی، دانش اینترنت در دهه اخیر بسیار رشد کرد و در زمینه ارائه خدمات هاستینگ و سرور، امکانات بسیاری پدید آمدند. سپس انواع سروها پا به عرصه خدمات‌دهی گذاشتند که یکی از پرکاربردترین انواع آن‌ها سرور مجازی است. سرورهای vps در چند سال اخیر بسیار باب شده‌‌اند و کاربران بسیاری از سراسر دنیا اقدام به استفاده از این نوع سرورها کرده‌اند.

 از مزایای سرور vps(مجازی)این است که علاوه بر مدیریت وبسایت‌ها، برای خدمات هاستینگ، مثلا گیمینگ هم بسیار مناسب است که خود سرور مجازی هم به چند دسته تقسیم شده است. با ما در میزبان اول برای دریافت اطلاعات در زمینه سرور مجازی همراه باشید.

سرور چیست

سرورها وسیله‌ای برای متصل کردن کامپیوترها از سراسر دنیا هستند. بیایید با ذکر یک مثال مفهوم سرور را راحت‌تر درک کنیم. دو کامپیوتر را فرض کنید که برای اتصال به یکدیگر نیاز دارند تا به یک نقطه ثالث برای برقراری ارتباط متصل شوند. شبکه‌ای که باعث اتصال آن‌ها به این نقطه شده است، اینترنت نام داشته و آن نقطه هم سرور نام دارد.

از زمانی که شما به اینترنت متصل می‌شوید، یک کد شبیه به شماره ملی در دنیای واقعی، به شما اختصاص پیدا خواهد که نشان از هویت شما در شبکه اینترنت و سرور خواهد داشت. درواقع درون این کد یک آدرس مشخص وجود داشته که اطلاعات دستگاه وصل شده درون آن قرار دارد. در ادامه ما به معرفی انواع سرورها و به طور اختصاصی سرور مجازی خواهیم پرداخت.

انواع سرور از نظر کاربرد

سرورها انواع مختلفی دارند که یک ادمین و یا هر کاربر دیگری ‌می‌تواند با توجه به نیاز خود یکی از این سرورها را از سایت‌های میزبان اجاره کند. هر سرور ویژگی‌های سخت‌افزاری خاص خود را دارد و با در نظر گرفتن میزان حافظه و امکاناتی که یک سرور در اختیار کاربر قرار خواهد داد، قیمت‌گذاری خواهد شد. در این بخش انواع سرورها به شما معرفی می‌کنیم:

  • Web server: یک نوع سرور که به صورت اختصاصی برای میزبانی سایت‌ها فعالیت ‌کرده و امکان دسترسی به محتوا را از طریق اینترنت برای کاربر فراهم می‌کند
  • Standalone server: همانطور که از نام این سرور پیداست، سرور استاندالون بدون هرگونه وابستگی به منابع خارجی خدمات رسانی انجام می‌دهد
  • Name server: یک سرور ساده که مسئول خدمات‌رسانی در پروتکل Name- Service است
  • Printer server: نوعی دیگر از سرور که به عنوان یک دستگاه پرینتر عمل می‌کند و کلاینت‌ها برای پرینت کردن به این سرور متصل می‌شوند
  • Proxy server: یک نوع سرور واسطه که پل ارتباطی میان کلاینت‌ها و دیگر سرورها می‌باشد
  • Sound server: سروری که در مدیریت و کنترل دسترسی‌ها به ابزارهای صوتی استفاده می‌شود
  • Database server: یک نوع برنامه کامپوتر که به منظور ارائه خدمات دیتابیس به دیگرکامپیوترها از آن استفاده می‌شود
  • Virtual private server: پرکاربردترین نوع سرور که که در اصل کوچک‌ شده یک سرور کلی و بزرگ است

سرور vps چیست

سرور را یک ساختمان بسیار بزرگ در نظر بگیرید. این ساختمان متشکل از چندین طبقه به نام سکتور بوده و هر طبقه هم از تعدادی واحد کوچک با متراژهای مختلف تشکیل شده است. این واحدها هرکدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که با توجه به متراژ یا همان میزان حافظه آن‌ها برآورد قیمت می‌شوند.

انواع سرور vps (مجازی)؛ با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید

در رابطه با مثال قبل درباره سرور مجازی، هر طبقه مثل کشتی تایتانیک رده‌بندی دارد و هر طبقه امکانات خاص خود را خواهد داشت. در ادامه نیز به معرفی تمامی این طبقات سرور مجازی خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به تفاوت‌های این انواع سرورهای مجازی پی ببرید:

  • سرور مجازی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس که امکان نصب انواع سیستم عامل‌های توزیع لینوکس را در اختیار کاربر می‌گذارد
  • سرور مجازی ویندوز با امکان نصب سیستم عامل‌های ویندوز سرور
  • سرور مجازی اختصاصی که شامل رم و پردازنده مختص کاربر می‌شود
  • سرور مجازی اشتراکی
  • سرور مجازی ابری با طراحی و ساختاری متفاوت برای افزایش راندمان

کاربردهای سرور مجازی؛ پیش‌نیازهایی که قبل خرید آن باید بدانید

همانطور که گفته شد، سرورهای مجازی به عنوان یکی از پرکاربردترین سرورها در جهان شناخته شده‌اند. بدیهی است که یک سرور پرطرفدار باید بتواند طیف وسیعی از کاربردها را در اختیار کاربر قرار دهد. در ادامه به برخی از کاربردهای سرور مجازی خواهیم پرداخت:

وب سرور

یک سرور وب برای سایت‌هایی به کار می‌رود که بازدید بالایی داشته باشند و به صورت ماهانه نیازمند ترافیک بالاتری هستند. در این سرورها پردازنده به کار رفته معمولا از نوع  Intel Xeonاست و قادر خواهد بود تا از پس فعالیت‌های مداوم و پرفشار به خوبی بر بیاید.

سرور مجازی

ایمیل سرور

با توجه به اینکه در سرورهای مجازی امکان ارسال ایمیل به صورت روزانه محدود است، سرورهای ایمیل به وجود آمده‌اند تا ادمین‌ها بتوانند به صورت نامحدود از خدمات این سرورها بهره ببرند. البته سرور ایمیل این امکان را در اختیار خواهد گذاشت که بتوانید نرم‌افزار ایمیل دلخواه خود را در این سیستم ثبت کنید.

هر سرور مجازی قابل اطمینان نیست

سرورها انواع مختلفی دارند که سرورهای vps پرکاربردترین انواع آن‌ها هستند. همچنین سرورهای مجازی نیز خود به چند دسته تقسیم می‌شوند و خریدار با توجه به نیاز و بودجه خود این امکان را خواهد داشت تا یکی از این سرورها را دریافت کند.

شاید با خود تصور کنید که سرور مجازی تنها یک بخش‌بندی کوچک از یک سرور اصلی و کلی است و تمام سرورها با هم یکی هستند. اما این تصور کاملا غلط است. یک میزبان باید قادر باشد تا به صورت 24 ساعته و دائمی پشتیبانی مجربی را در رابطه با خدمات خود ارائه دهد و همواره سعی در بهبود کیفیت سرورهای خود داشته باشد.

میزبان اول؛ خدمات رسان نوین

مجموعه میزبان اول با داشتن چندین سال سابقه درخشان در زمین ارائه تمام خدمات هاستینگ و از همه مهم‌تر ارائه پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته در 7 روز هفته، توانسته همواره خود را به عنوان یکی از پیشگامان ارائه خدمات سرور و هاستینگ معرفی کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان به وبسایت میزبان اول مراجعه کنید.

1 1 vote
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments