مزایا و کاربرد سرور مجازی VPS

مزایا و کاربرد سرور مجازی  برای کسب وکار شما چه می باشد؟هنگامی که شما در تلاش برای ایجاد  و یا توسعه یک تجارت موفق هستید مهم است که در هر زمینه ای بالاترین سطح کیفیت انجام شود.

به طور مثال داشتن یک وب سایت کند می تواند مشتریان را ناراضی کند و در نهایت منجر به از دست دادن درآمد شود. به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل برای نیازهای هاستینگ خود از سرور های مجازی VPS استفاده می کنند.

اگر بخشی و یا حتی تمام شغل شما به صورت آنلاین فعالیت می کند احتمالاً تحقیقات زیادی انجام داده اید و متوجه این امر شده اید که داشتن سرور مجازی VPS برای شما بهتر است و نیز احتمالاً همه چیز را در مورد هاست اشتراکی به عنوان اقتصادی ترین گزینه بررسی کرده اید.

اما مهم ترین نکته ای که باید بدانید این است که در صورت تهیه هاست اشتراکی به جای سرور مجازی ، در ازای اندکی هزینه کمتر ضرر بسیار بیشتری را متحمل می شوید.

در ادامه به بررسی مزایا و کاربرد سرور مجازی VPS نسبت به سرور اختصاصی و هاست اشتراکی خواهیم پرداخت.

سرور مجازی VPS چیست؟

سرور مجازی اختصاصی VPS (Virtual Private Server) یک سرور مجازی است که به لحاظ دسته بندی بین دو دسته هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار دارد.

برای میزبانی سرور مجازی VPS از یک سرور فیزیکی که در یک دیتا سنتر مستقر شده است استفاده می شود . سپس این سرور فیزیکی با استفاده از مجازی ساز (مجازی ساز هایی مانندVmware Esxi  ، KVM و …. ) به فضاهای مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام یک سرور مجازی مستقل از دیگری می باشد.

 دارنده سرور مجازی VPS فقط محیط مجازی خود را می بیند و می تواند سرور خود را خاموش و روشن و restart کند و مثل یک سرور اختصاصی از آن استفاده کند .

فضای VPS درست مانند یک سرور اختصاصی است اما در حقیقت بخشی از یک سرور فیزیکی است که راه حل بسیار مناسبی برای کسانی است که نیاز به ارتقاء سرور خود در آینده خواهند داشت.

مزایا و کاربرد سرور مجازی
سرور مجازی VPS

مزایای سرور مجازی VPS

افزایش سرعت وعملکرد

با داشتن منابع اختصاصی عملکرد و کارایی سرور به مراتب بهتر می شود. قدرت و ظرفیت پردازش بهبود پیدا می‌کند. بدین معنی که وب سایت شما می تواند سریعتر در مرورگرهای کاربران بارگذاری شود و این باعث بهبود و افزایش تعامل کاربران و نیز افزایش رتبه گوگل وب سایت شما می شود.

آمار نشان داده است که کاربرانی که از یک وب سایت بازدید می‌کند در صورت باز نشدن وب سایت در ۶ الی ۷ ثانیه احتمالاً یا آن صفحه را ترک می‌کنند و یا فقط یک صفحه از وب سایت را باز  می کنند.

نکته مهم دیگر این است که سرعت بالای وب سایت ، یک عامل مهم در تعیین رتبه گوگل وب سایت خواهد بود. در واقع داشتن وب سایت سریع‌تر به معنی بازدید بیشتر و در نتیجه مشتری بیشتر است.

علاوه بر این یکی دیگر از مزایای سرور مجازی VPS این است که هر پردازشی که بر روی سرور شما انجام می گردد سریعتر اجرا می‌شود و تاثیر کمتری بر روی سایر عملیات های در حال اجرا دارد.

به عنوان مثال زمانی که شما از درحال بکاپ گیری از فایل ها و اطلاعات سرور خود هستید و  یا ایمیل‌های با تعداد بالا ارسال میکنید اختلال و کندی در وب سایت شما به وجود نخواهد آمد.

برخلاف پلن های هاستینگ اشتراکی که در آن ده ها هزار نفر در یک سرور با شما در اشتراک هستند ، با داشتن VPS شما اطمینان حاصل خواهید کرد که سرور شما از سایر کاربران مستقل است .

علت اهمیت این امر این است که وب سایت هایی که بر روی یک سرور و دارای پلن مشترک هستند می توانند تحت تاثیر یک دیگر قرار بگیرند و این باعث بروز مشکلات عملکردی می شود .

به عنوان مثال اگر سایتی که سرور شما با آن به اشتراک گذاشته شده است از ترافیک بالایی استفاده کند، می تواند سایته های دیگر روی آن سرور را کند نماید.

با داشتن سرور مجازی VPS عملکرد و کارایی وب سایت شما هرگز توسط سایت‌های دیگر تعیین نمی‌شود.

کنترل بیشتر

کنترل بیشتر در سرور مجازی
کنترل بیشتر در سرور مجازی

مسئله رایج که در صورت استفاده نکردن از VPS می تواند بروز کند عدم دسترسی شما به محیط root است. بدون دسترسی به root ، شما باید به پکیج های نرم افزاری که ارائه دهنده میزبان hosting از آنها پشتیبانی می کند متکی باشید .

و درصورت پشتیبانی نکردن از نرم ‌افزار  مورد نیاز شما این امر ممکن است باعث نگرانی امنیتی برای شما شود. در واقع نرم افزارهایی که در دسترس شرکت هاستینگ است به بقیه دیکته می شود .

اگر شما به دنبال استفاده از نرم افزارهای خاص صنعتی باشید که توسط هاست شما پشتیبانی نمی شود این مسئله می تواند باعث بروز مشکلات شود و یا ممکن است به طور کامل از استفاده از نرم‌افزار جلوگیری شود .

با استفاده از  سرور مجازی  VPSشما قادر خواهید بود  هرگونه تغییر نرم‌افزاری لازم را در سرور خود پیاده سازی کنید.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری سرور مجازی
مقیاس پذیری سرور مجازی

اگر صاحب یک تجارت کوچک هستید و برنامه‌ای برای گسترش آن ندارید ممکن است بتوانید میزان ترافیک وب سایت خود را پیش بینی کنید.  

اما اگر به دنبال توسعه تجارت خود هستید احتمالا با افزایش تعداد مشتریان ، ترافیک وب سایت شما نیز افزایش پیدا می کند و شما به یک سرور قوی تر نیاز دارید.

زمانی که شما یک سرور مجازی VPS خریداری می کنید با توجه به پلنی که انتخاب کرده‌اید ، سرور شما مقدار مشخصی از منابع(فضای دیسک ، RAM ، CPU ) را دارا می باشد .

اما شما می‌توانید در صورت نیاز ، براحتی و به سرعت منابع بیشتری را به سرور مجازی خود اختصاص دهید.

به عنوان مثال زمانی که بازدید از وب سایت شما افزایش می یابد ، ممکن است وب سایت شما با خطای 503 مواجه شده باشد به این معنی است که مشکلی در سرور شما وجود دارد و احتمالاً به دلیل بارگذاری زیاد در سرور حافظه RAM کافی ندارید.

 پس شما  نیاز دارید RAM سرور مجازی VPS خود را به سرعت ارتقا دهید ، به راحتی می توانید با شرکت ارائه دهنده سرور مجازی خود تماس گرفته و RAM سرور مجازی تان را افزایش دهید.

درصورت داشتن هاست اشتراکی  به این دلیل که سرور شما با دیگران به اشتراک گذاشته شده است. امکان ارتقا منابع بصورت محدود فراهم است و این امر می تواند بسیار آسیب رسان باشد چراکه مشتریان شما فکر می‌کنند که سایت شما از کار افتاده است و این برای تجارت شما می تواند ضرر بزرگی تلقی شود.

اگر از سرور اختصاصی استفاده کنید در چنین مواقعی نیاز هست که به صورت فیزیکی رم جدید بر روی سرور شما نصب شود که این امر باعث Down time و از دست رفتن ترافیک در سرور شما می شود. به این مساله هزینه تعویض سخت افزار را نیز اضافه نمایید.

پس برخلاف سرورهای اشتراکی که می‌توانند از لحاظ مقیاس پذیری محدود کننده باشند، سرورهای مجازی VPS باعث می شود بدون هیچ گونه وقفه در عملکرد سرور ، افزایش مقیاس سرور شما به آسانی انجام گردد.

هزینه به صرفه

مزایا و کاربرد سرور مجازی
هزینه به صرفه

پیش از این معمول بود که مشاغل از Shared Hosting (هاست اشتراکی)  استفاده ‌کنند زیرا سرور های اختصاصی و حتی سرورهای مجازی بسیار گران بودند .

با این حال با پیشرفت فناوری های اینترنت ، هزینه میزبانی وب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به همین دلیل سرور مجازی اختصاصی (VPS) به بهترین گزینه ممکن برای تجارت تبدیل شده است.

هزینه یک سرور مجازی VPS ممکن است کمی بیشتر از هزینه یک هاست اشتراکی باشد ، اما اگر مزایای کلی VPS های مدیریت شده را در نظر بگیرید داشتن یک VPS از لحاظ هزینه و زمان و بسیاری از موارد دیگر صرفه جویی به حساب می آید.

امنیت

امنیت سرور مجازی VPS
امنیت سرور مجازی VPS

 از آنجا که پکیج های VPS بر روی کانتینر ها (Container) کار می کنند از لحاظ Uptime کمتر آسیب پذیرند.

به بیان دیگر وب سایت هایی که بر روی سرور مجازی سرویس دهی می شوند نسبت به وب سایت هایی که بر روی همان سرور و به صورت Shared می باشند از آسیب پذیری کمتری در برابر کدهای مخرب، نوسانات بار و ترافیک و ….  برخوردار می باشد.

سیستم های امنیتی پیشرفته برای محافظت از اطلاعات و پردازش های شما به کار گرفته شده است.

در صورت استفاده از سرور مجازی vps بسیاری از ارائه دهندگان آن،  اقدامات امنیتی سرور را پیاده سازی نموده و سرور شما تا حد بسیار زیادی در برابر حمله های سایبری مختلف محافظت می شود.

قابلیت اطمینان

مستقل بودن VPS از دیگر سرور های مجازی موجود بر روی همان سخت افزار فیزیکی به این معناست که منابع سخت افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک نمی گذارند.به همین دلیل در مقایسه با میزبانی هاست اشتراکی بسیار قابل اطمینان تر هستند.

در سرورهای اشتراکی فعالیت های مربوط به ترافیک مشتری بر کیفیت میزبانی وب سایت سایر مشتریان تاثیر می گذارد که در سرور مجازی این اتفاق نمی‌افتد .

این مسئله مهم است که شما تصمیم بگیرید که آیا حاضر هستید چنین خطراتی را برای وب سایت های خود متحمل شوید؟ به ویژه اگر وب سایت برای تجارت شما استفاده می شود.

منابع اختصاصی

مانند سرور اختصاصی تمام منابع سرور مجازی VPS شما تنها به شما اختصاص داده شده است . علاوه بر این میزان فضای دیسک ،  CPU و  RAM موجود بر روی سرور مجازی VPS به طور قابل توجهی بیشتر از یک هاست اشتراکی می باشد، به این معنی که می‌توانید ترافیک و برنامه های بیشتری را مدیریت کنید.

آزادی در انتخاب نرم افزار

زمانی که از هاست اشتراکی استفاده می کنید هیچ انتخابی نسبت به نوع سیستم عاملی که می خواهید آن را اجرا کنید ندارید ، چرا که افراد زیادی دریک سرور مشترک هستند که میبایست از یک سیستم مشابه استفاده کنند .

با داشتن یک سرور مجازی VPS می توانید سیستم عامل سرور مجازی را متناسب با نیازهای خود انتخاب نمایید و نرم افزار ها مورد نیاز خود را بر روی آن اجرا کنید.

 علاوه بر این این در برخی از  هاست های اشتراکی انواع نرم افزارهایی که کاربران می‌توانند استفاده کنند محدود می باشد و برخی از برنامه ها ممکن است برای منابع سنگین باشند یا به دلیل اینکه ممکن است با سایر برنامه ها تداخل داشته باشند به همین دلیل امکان اجرای آن ها وجود ندارد .

پلن های  سرور مجازی  VPS قابل پیاده سازی توسط هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز می باشند.

تمامی ورژن های سیستم عامل ویندوز بر روی سرور مجازی قابل نصب و راه اندازی می باشند.شما می توانید برای مدیریت وب سایت خود در سرور مجازی ویندوز ،کنترل پنل Plesk را نصب نمایید.

سیستم عامل لینوکس شامل توزیع های اصلی مانند CentOS ، Ubuntu ، Fedora ، Debian ، Red Hat Enterprise و نیز بسیاری از توزیع های دیگر و حتی توزیع های سفارشی این سیستم عامل Open Source بر روی سرور مجازی قابل نصب و راه اندازی می باشد.

شما می توانید برای سرور مجازی لینوکسی خود یکی از کنترل پنل های cPanel و یا Direct Admin را نصب نمایید .

میزبانی چندین دامنه

 بسیاری از شرکت ها و مشاغل بیش از یک وب سایت را اداره می‌کنند  اگرچه این امر در حساب‌های هاست اشتراکی نیز امکان پذیر است اما اغلب بدین معناست که شما میبایست منابع محدود را بین چندین دامنه دیگر تقسیم کنید.

هرچه تعداد دامنه های بیشتری بر روی یک حساب هاست اشتراکی داشته باشید ریسک آن بیشتر است .به همین دلیل منابع بسیار بیشتر موجود در VPS به شما این اطمینان را می دهد که می توانید بدون ایجاد مشکل در عملکرد ، دامنه های متعددی بر روی سرور خود میزبانی نمایید.

تهیه Backup (نسخه پشتیبان)

تهیه پشتیبان از سرور مجازی
تهیه پشتیبان از سرور مجازی

صرفنظر از نوع استفاده شما از یک سرور ، تهیه نسخه پشتیبان باید یک بخش اساسی و از برنامه های مدیریتی شما باشد است .

هر ارائه دهنده خدمات سرور مجازی VPS می بایست یک راه حل پشتیبانی درنظر بگیرد که به مشتریان این امکان را بدهد از پشتیبان گیری های خودکار ، برای رفع نیازهای تجاری خود استفاده کنند.

خدمات پشتیبانی

پشتیبانی از سرور مجازی
پشتیبانی از سرور مجازی

افزودن منابع بیشتر ، کمک به شما در پیکربندی سرور ،  نصب و راه اندازی سیستم عامل مورد نظر شما ، راهنمایی در خصوص پیکربندی نرم افزارهای مختلف  و …. همه از خدماتی هستند که توسط تیم پشتیبانی سرور مجازی VPS به کاربران ارائه می شوند . در نتیجه یکی از مهمترین مزایا و کاربرد ، ارائه خدمات پشتیبانی می باشد.

در ادامه به معرفی چند کاربرد سرور مجازی VPS می‌پردازیم.

کاربرد سرور مجازی VPS

گیم سرور و سرور برای بازی های آنلاین

به دلیل پینگ پایین  و سرعت بالای سرور مجازی VPS ، یکی از موارد کاربرد سرور مجازی برای بازی های آنلاین یا ایجاد محیط بازی شخصی که اصطلاحا به آن  گیم سرور  گفته می‌شود می باشد .

تست و اجرای نرم افزار

اگر مرتبا برنامه ها و وب اپلیکیشن ها ی جدید و یا تنظیمات سرور سفارشی را نصب و تست می کنید ، به یک محیط سرور نیاز دارید . سرور اختصاصی برای انجام این قبیل کارها انتخاب گرانی برای شما  می باشد ، پس انتخاب سرور مجازی  VPS یک گزینه مناسب می باشد.

محل ذخیره سازی فایل ها و بکاپ اطلاعات

بعضی اوقات شما می خواهید یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید . اما استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری می‌تواند برای شما هزینه بر باشد. اگر می خواهید بکاپ های ایمن و در دسترس ایجاد کنید می توانید از سرور مجازی VPS استفاده کنید.

سرور FTP

فایل سرور در مزایا و کاربرد سرور مجازی
فایل سرور در سرور مجازی

با داشتن یک سرور مجازی میتوانید یک سرور دانلود FTP لینوکسی و یا ویندوزی راه اندازی نمایید.

راه اندازی وب سرور برای میزبانی وب سایت

یک سرور مجازی برای میزبانی وب سایت ها در زمینه تجارت الکترونیک، سایت های فروشگاهی ، تولید محتوا ، رسانه های تصویری و…  و نیز راه اندازی وب اپلیکیشن ها و … کاربرد دارد.

شما میتوانید وب سایت خود را با هر زبان برنامه نویسی و تحت وب سرور های لینوکسی مانند آپاچی و یا وب سرور های ویندوزی مانند IIS پیاده سازی نمایید.

راه اندازی دیتابیس سرور

یکی دیگر از هزاران مزایا و کاربرد سرور مجازی VPS راه اندازی دیتابیس سرور برای اجرای نرم افزارهای نیازمند به دیتابیس و یا دیتابیس وب سایت و … می باشد از معروف ترین نرم افزارها دراین زمینه ، نرم افزار SQL Server می باشد.

سرور بورس

سرور مجازی VPS بورس بدلیل داشتن سرعت بالا و کمتر بودن پینگ تایم،برای ثبت سفارش در سایت های بورس و نیز تمامی خدمات اینترنتی که نیاز به سرعت لود بالا دارند مناسب می باشد .

نرم افزارهایی که نیاز به RAM و CPU بالا دارند

برخی نرم افزارهای تخصصی نیاز به RAM و یا فرکانس بالای CPU دارند بطور مثال نرم افزار های شبیه ساز شبکه و ….

کامپیوتر های خانگی و لپتاپ ها و نیز سیستم عامل های کلاینت در زمینه سخت افزاری محدودیت دارند به همین دلیل شما میتوانید سرور مجازی سفارشی خودرا مطابق با سطح نیاز خود تهیه  نمایید و نرم افزارهای مورد نیاز را بر روی آن نصب نمایید.

را اندازی ایمیل سرور

راه اندازی سرور سازمانی که نیاز به امنیت بالا و نیز مواردی از قبیل ارسال تعداد بالای ایمیل(مثلا چند هزار ایمیل) به طور همزمان دارد یکی دیگر از موارد استفاده سرورهای مجازیVPS می باشد.

راه اندازی سرور VOIP ، نیاز به داشتن سیستم با پهنای باند بالا و ترافیک های زیاد و…. نمونه هایی دیگر از موارد کاربرد سرور مجازی VPS می باشد.

خلاصه

VPS در واقع یک سرور مجازی اختصاصی است که با استفاده از نرم افزار مجازی سازی ایجاد شده است .

برخلاف هاست اشتراکی ، VPS ها به صورت کاملا مستقل از یکدیگر (چه از لحاظ سخت افزاری و منابع و چه از لحاظ نرم افزاری و سیستم عامل ) بر روی  یک سرور فیزیکی مشترک قرار دارند.

با پیشرفت روزافزون فناوری های اینترنتی و استفاده مشاغل از اینترنت برای پیشرفت کسب و کار خود ، استفاده از مزایا و کاربرد یک سرور اختصاصی مجازی ضروری می شود.

با وجود اینکه پلن های میزبانی وب سایت دیگری نیز وجود دارد مانند پلن های هاست اشتراکی ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ، اما اینگونه سرویس ها در صورت افزایش ترافیک می‌تواند بر عملکرد وب سایت تأثیر منفی بگذارد .

درحالیکه سرور مجازی امکان انعطاف پذیری بیشتر و مقیاس پذیری آسان تری را برای تجارت شما فراهم می آورد .علاوه بر این ، از نظر هزینه تفاوت چندانی با سرویس های هاست اشتراکی ندارد.

سرور مجازی VPS یک راه مقرون به صرفه برای ارتقاء از فضای هاست اشتراکی می باشد که بسیاری از ویژگی های سرور اختصاصی را ارائه می دهد از جمله منابع بیشتر اختصاصی ، افزایش کنترل و انعطاف پذیری ، امنیت بالاتر و …. به این موارد خدمات پشتیبانی فنی را نیز اضافه کنید.

همه اینها در کنار هم ، مزایا و کاربرد داشتن سرور مجازی VPS را به یک راه حل ایده آل برای مشاغل کوچک و بزرگ تبدیل می کند.

میزبان اول با بیش از یک دهه سابقه تخصصی در زمینه ارائه سرور مجازی VPS و  ارائه دهنده سرورهای مجازی متناسب با نیاز کاربران و نیز ارائه دهنده خدمات پشتیبانی فنی در زمینه سرور مجازی می باشد.

سوالات متداول

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی اختصاصی VPS (Virtual Private Server) یک سرور مجازی است که به لحاظ دسته بندی بین دو دسته هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار دارد.
برای میزبانی سرور مجازی VPS از یک سرور فیزیکی که در یک دیتا سنتر مستقر شده است استفاده می شود . سپس این سرور فیزیکی با استفاده از مجازی ساز (مجازی ساز هایی مانندVmware Esxi  ، KVM و …. ) به فضاهای مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام یک سرور مجازی مستقل از دیگری می باشد.

چند مورد از مزایای سرور مجازی VPS چه می باشد؟

عملکرد و سرعت بالا ، مقیاس پذیری ، امنیت بالا ، منابع اختصاصی ، هزینه مناسب ، کنترل و دسترسی بالا ، قابلیت اطمینان و ….. از مزایای مهم سرور مجازی VPS می باشد.

کاربرد سرور مجازی در چه مواردی است ؟

راه اندازی وب سایت و وب سرور ، سرور بکاپ ، فایل سرور ، گیم سرور ، سرور بورس ، ایمیل سرور ، انجام تست نرم افزار و …..جند نمونه از کاربردهای سرور مجازی VPS می باشد.

4.5 2 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments