معرفی سرور مجازی vps و مزیت های ان نسبت به هاست

سرور مجازی (VPS) چیست و چه مزیت هایی نسبت به هاست دارد؟

هنگامی که سایتی راه اندازی میگردد نیاز به بستر و زیرساخت مناسب برای فعال شدن دارد. این زیرساخت شامل سرورهای پرقدرتی است که به صورت 24 ساعته در حال سرویس دهی میباشند که سرویس های مختلفی از جمله وب سرور و دیتابیس و میل سرور شامل این سرویس ها میشود.

سرورها عموما به اشکال مختلفی پیکربندی میشوند  در حال حاظر شما میتوانید به 3 مدل از سرور برای میزبانی سایت خود استفاده نمایید.

1-سرور اختصاصی

2-سرور مجازی

3-هاست

در ادامه به بررسی تفاوت های این سه مدل از سرویس ها میپردازیم

1-سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی به انگلیسی: Dedicated Servers  کامپیوتر های قدرتمندی میباشند که توانایی فعالیت 24 ساعته را دارا میباشند سرور ها عموما دارای کیفیت ساخت بالا میباشند و انرژی کمتری نسبت به توان خود مصرف میکنند.

اکثر سرور های اختصاصی قابلیت نصب 2 عدد پردازشگر را دارای می باشند همچنین از اسلات های بیشتری نسبت به کامپیوتر های معمولی جهت نصب و ارتقا حافظه (RAM) برخوردار می باشند.

انواع سرور های اختصاصی:  

سرور های اختصاصی از نظر ظاهری به 3 دسته تقسیم میشوند

1- سرور های رک مونت (Rack Mount) :

این نوع سرور ها که در حال حاظر در اکثر دیتاسنتر ها استفاده میشوند قابلیت نصب در داخل رک را دارا میباشند.

رک ها کابینت های اهنی میباشند که هر طبقه ی ان را یک یونیت میگوید که اندازه ی ان استاندارد بین المللی دارد. همچنین سرور های رک مونت در حال دارای ابعاد 1 و2 و4 یونیت میباشند.

ریل کیت یا ریل سرور در دو سمت سرور رک مونت نصب میگردند تا براحتی داخل رک قابل نصب باشند.

سرور رک مونت

2-سرور های ایستاده (Tower)

این نوع سرور ها  از نظر ظاهری مانند کیس های کامپیوتر معمولی میباشند اما دارای کیفیت ساخت بالا جهت سرویس دهی 24 ساعته می باشند.

سرور مجازی ایستاده

3-سرور های تیغه ای (Blade)

سرورهای بلید سرورهایی هستند که از نظر فضا و انرژی بهینه سازی شده اند. معماری ان به صورت تیغه ای میباشد هر تیغه شامل یک سرور میباشد.

تیغه ها هر کدام پردازشگر و رم و هارد مخصوص به خود را دارندسیتم های کامپیوتری همراه با کار کردن و مصرف برق برای تولید نیرو گرما ایجاد می کنند.

در نتیجه به سایر قطعات مثلد ابزارهای ذخیره سازی و اتصالات شبکه و غیره نیازمند هستند اما در سیستم های Blade بسیاری از این موارد حذف شده و به وسیله ساختار Blade در دسترس میباشند.

سرور مجازی خوشه ای
سرور خوشه ای

معمولا تعــدادى منبــع تغــذیه به صــورت موازى براى سرورها به اشــتراک گذاشته مى شوند. تعــدادى سرور توسط گذرگاه ارتباطى که محفظــه سرورها آن را ایجاد مى کــند،بــه تجــهیــزات متصل میگردند.

امکــان اتصــال به شبــکه نــیز توسط نقــاط سویچ فراهــم مى آید؛ درضمن می توان روش هاى مختلف ارتباطى  پورت 10G یا گیگابیت را براى سرورها فراهم کرد.

در قسمت بالا توضیح مختصری در مورد انواع سرور های اختصاصی ارائه گردید.

این سرور ها همانند کامپیوتر های معمولی دارای سیستم عامل با توجه به نیاز مدیر سرور میباشند.

2-سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی و هاست
وی پی اس چیست؟ سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی می باشد به زبان ساده با استفاده از نرم افزار های مجازی ساز میتوان منابع یک سرور اختصاصی را به چندین بخش مجزا تقسیم نمود و هر بخش به صورت مجزا مانند یک سیستم جدا فعالیت نماید.

انواع مجازی ساز ها:

مجازی ساز بر بستر سیستم عامل : این نوع مجازی ساز ها بر روی سیستم عامل مانند ویندوز نصب میگردند و از داخل نرم افزار مجازی ساز میتوانید سیستم عامل دیگری به صورت مجزا فعال نمایید از جمله معروفترین مجازی هاز های تحت ویندوز Vmware Workstaition می باشد.

مجازی ساز مستقل: این نوع مجازی ساز ها اکثرا لینوکس بیس میباشند و بر روی هسته ی لینوکس بارگذاری میگردند به عبارت دیگر خود سیستم عامل میباشند در نتیجه منابع بسیار پایینی مصرف خواهند کرد.

به طور مثال مجازی ساز محبوب Vmware Esxi بین 300 تا 500 مگابایت رم مصرف خواهد نمود و بقیه منابع برای ماشین مجازی درنظر گرفته میشود.

مقدار منابع و تخصیص ان به ماشین مجازی یا سرور مجازی قابل تنظیم توسط مدیر سرور میباشد.

اصطلاحات مجازی سازی

Host : به سرور فیزیکی که بر روی ان مجازی ساز نصب شده است host میگویند.

Guest: به ماشین های مجازی ایجاد شده بر روی سرور اصلی یا همان هاست Guest میگویند.

Reserved : به مقدار منابعی که برای یک سرور و یا ماشین مجازی تخصیص داده شده RESERVED میگویند.

هاست چیست ؟

هاست چیست ؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد برای نمایش وبسایت و یا اپلیکیشن خود  به کاربران نیاز به سروری جهت میزبانی دارید.

با توجه به اینکه هزینه ی خرید و نگهداری سرور بالا میباشد و نیاز به دانش و تخصص دارد با استفاده از نرم افزار های مدیریت سایت و هاست مانند دایرکت ادمین و سی پنل فضای  سرور اختصاصی یا سرور مجازی را به اکانت های کوچکتر تقسیم می نمایند و از طریق یک کنترل پنل تحت وب بدون نیاز به دانش مدیریت سرور شما میتوانید سایت خود را بارگذاری نمایید.

در این کنترل پنل ها با استفاده از فضای گرافیکی تمامی امکانات مهم از جمله ایجاد و مدیریت پایگاه داده و مدیریت فایل ها- ایجاد و مدیریت ایمیل و… را در اختیار کاربر قرار میدهد. 

 تفاوت هاست و سرور مجازی چیست و کدام بهتر است؟

امنیت بالاتر سرور مجازی :

یکی از موارد مهم در بحث میزبانی وب امنیت سرور مجازی می باشد. همانطور که گفته شد در هاست به دلیل اشتراک یک سرور اختصاصی یا مجازی به کاربران زیاد امنیت پایین تر می باشد.

همچنین در صورتی که یکی از وبسایت های میزبانی شده دارای بد افزار باشد امکان تهدید برای تمامی سایت های دیگر که در ان سرور میزبانی میشوند وجود دارد.

سرعت بیشتر سرور مجازی :

به دلیل وجود منابع بیشتر و شلوغی کمتر در سرور مجازی سرعت لود صفحات در وبسایت ها و همچنین سرعت لود اپلیکیشن ها بالاتر از یک هاست اشتراکی میباشد این منابع شامل پورت سرور هم میباشد که در سرورهای مجازی عموما پورت های با کیفیت تری ارائه میگردد.

دسترسی کامل (روت) در سرورمجازی:

امکان دسترسی به تمامی بخش های سیستم عامل و مدیریت سرور در سرور مجازی وجود دارد اما در هاست های اشتراکی تنها بخش های مرتبط با مدیریت سایت از جمله فایل منیجر و مدیریت دیتابیس و اف تی پی و… قابل دسترس میباشد و هیچ دسترسی به تنظیمات سرور وجود نخواهد داشت.

در صورت خرید سرور مجازی میزبان اول کانفیگ های سرور مجازی مناسب میزبانی سایت به صورت رایگان انجام میگردد و دیگر نیازی به تخصص در کانفیگ های سرور نمی باشد.

سوالات متداول

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (VPS) بخشی از سرور اختصاصی می باشد به زبان ساده با استفاده از نرم افزار های مجازی ساز میتوان منابع یک سرور اختصاصی را به چندین بخش مجزا تقسیم نمود و هر بخش به صورت رور مجازی بخشی از سرور اختصاصی می باشد به زبان ساده با استفاده از نرم افزار های مجازی ساز میتوان منابع یک سرور اختصاصی را به چندین بخش مجزا تقسیم نمود و هر بخش به صورت مجزا مانند یک سیستم جدا فعالیت نماید.

انواع سرورها ؟

1-سرور های رک مونت
2-سرورهای TOWER و یا ایستاده
سرورهای تیغه ای یا BLADE

تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی دارای امنیت بیشتر-سرعت بیشتر-انعطاف پذیری بالاتر-کیفیت پورت بالاتر-دسترسی ریشه یا root می باشد.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments