هر انچه در مورد سرور مجازی لینوکس باید بدانید

سایت‌های کوچک و سرورهای مجازی

مفهوم سرور، مفهوم جدیدی نیست. آنها کامپیوترهایی با قدرتِ پردازش بالا و در اصل، هسته‌ی مرکزی یک شبکه‌ی کامپیوتری هستند که نه تنها قدرت انجام پردازش‌های سنگین را دارند، بلکه برای به اشتراک گذاری فایل‌ها و منابع نیز به آنها نیاز دارید. اما موضوع سرور مجازی موضوع دیگری است. این سرورها که در واقع بخش از سرورهای بزرگ هستند، توانسته‌اند تحول عظیمی در طراحی و مدیریت سایت ایجاد کنند. درحالی که سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند، یکی از قدرتمندترین آنها، سرور مجازی لینوکس یا LVS است که مزایای زیادی نسبت به سایر سرورها دارد. در ادامه قصد داریم در مورد ماهیت این سرور، مزایای آن نسبت به دیگر سرورها و روش خرید آن بیشتر توضیح دهیم.

سرور مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد

به هر نسبت که سایتی، بزرگ و پر ترافیک باشد، به سرور بزرگتری هم نیاز دارد. بعضی از سایت‌های پرترافیک مانند دیجی کالا، برای خود سرورهای اختصاصی دارند. با این حال بسیاری از سایت‌ها هستند که چنین ترافیکی ندارند، درنتیجه به چنین سرور بزرگی هم نیاز ندارند و به نظر می‌رسد که خرید یک سرور کامل و صرف هزینه برای آن، عملی غیر منطقی باشد. از این رو آنها «تکه‌ای از یک سرور اصلی» را دریافت می‌کنند که به آن، سرور مجازی می‌گویند.

در واقع اگر سرور اصلی را یک قالب پنیر بزرگ در نظر بگیرید، سرور مجازی تکه‌ای از این پنیر است. با این حال شما هر وقت بخواهید می‌توانید پنیر بیشتری هم بخرید! این یکی از مزایای سرور مجازی است که شما می‌توانید بعدها، در صورت افزایش ترافیک سایتتان، آن را بزرگتر کنید تا پاسخگوی نرخ کلیکتان باشد. شاید بپرسید چرا به جای این کار یک هاست تهیه نکنیم؟ سرور یک فضای اختصاصی است حال آنکه هاست، یک فضای اشتراکی است از این رو سرعت انتقال داده‌ها در آن بسیار بیشتر است.

انواع سرور مجازی

سرور مجازی را براساس سیستم عاملی که روی آن کار می‌کند به سه دسته تقسیم می‌کنند: سرور مجازی لینوکس (سروری که بر روی سیستم عامل لینوکس کار می‌کند)، سرور مجازی ویندوز (که بر روی سیستم عامل ویندوز کار می‌کند) و سرور مجازی میکروتیک. دو مورد اول معروفتر هستند.

سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز به جز نوع سیستم عامل‌هایشان، تفاوت‌های دیگری نیز با هم دارند. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو سرور، زبان برنامه نویسی است. همانطور که گفتیم این دو سرور روی سیستم عامل‌های مختلفی کار می‌کنند. سیستم عامل ویندوز از زبان‌های ASP و ASP.NET پشتیبانی می‌کند این زبان‌ها در لینوکس قابل اجرا نیستند. اما سیستم عامل لینوکس از زبان‌هایPerl ،Python ،PHP و CGI پشتیبانی می‌کند. بنابراین تعداد زبان‌هایی که سرور مجازی لینوکس از آن پشتیبانی می‌کند، بیشتر است که آزادی عمل بیشتری به طراحان می‌دهد. بعلاوه از نظر بسیاری از طراحان php زبان برتر برنامه نویسی است که این برای سرور مجازی لینوکس، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. با وجود آنکه ویندوز نیز از این زبان پشتیبانی می‌کند، اما عملکرد آن با مشکلاتی همراه است.  

سیستم عامل‌ ویندوز اپن سورس نیست و همین موضوع باعث می‌شود قیمت بیشتری نسبت به لینوکس داشته باشند. حالا آن که سیستم عامل لینوکس اوپن سورس و رایگان است و همین موضوع بر محبوبیت آن تاثیر زیادی گذاشته است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که سرور مجازی لینوکس نسبت به سرور ویندوز، امنیت بیشتری دارد و خطر تهدید در آنها بسیار کمتر است.

با سرور مجازی لینوکس بیشتر آشنا شوید

حالا که با مفهوم سرور مجازی و تفاوت‌های دو سرور اصلی آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که این سرور مجازی را به صورت اختصاصی‌تری مورد بررسی قرار دهیم.

  • سرور مجازی لینوکس می‌تواند تمام نیازهای اساسی یک سازمان را برطرف کند. این بدان معناست که نیازی به استخدام نیروی فناوری اطلاعات برای رسیدگی به مسائل فنی نیست زیرا سرورهای لینوکس به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که استفاده از آنها به هیچ گونه دانش فنی نیاز ندارد.
  • مزیت دیگر سرور مجازی لینوکس رایگان بودن آن است که در بالا نیز به آن اشاره کردیم.
  • ویژگی بعدی این سرور مجازی، توسعه پذیری و افزایش ظرفیت است. مهم نیست در چه ابعادی فعالیت می‌کنید، یک سرور لینوکس همه چیز را برای شما مدیریت می‌کند و به کمک آن می‌توانید تغییراتی در سرور خود ایجاد کنید تا تمام نیازهای منحصر به فردتان را برآورده کند.
  • مدت زمانی که برای مدیریت سرور مجازی لینوکس صرف می‌کنید نیز در مقایسه با سایر سرورها بسیار کمتر است.
  • سرور لینوکس بسیار متنوع است. انواع مختلفی از برنامه‌ها وجود دارد که می‌توانید بر روی این سرور نصب کنید. بعضی از این برنامه‌ها می‌توانند تا چندین برابر کارایی سایت و کسب و کار شما را افزایش دهند.
  • ویژگی دیگر سرور مجازی لینوکس، دسترسی به منابع زیادی همچون ظرفیت بالای RAM، فضای دیسک و پردازنده‌ی بزرگتر است در نتیجه می‌توانید نرم افزارهای بیشتری را اجرا کرده و ترافیک بیشتری را تحت پوشش قرار دهید.
  • سرور لینوکس، پشتیبانی اختصاصی نیز نسبت به کاربران خود ارائه می‌دهد.
  • به کمک این سرور مجازی شما می‌توانید میزبانی چندین وب سایت را به صورت نامحدود در اختیار داشته باشید.
  • حفظ حریم خصوصی در این سرور نیز بیش از سرورهای دیگر رعایت می‌شود زیرا اطلاعات کم و محدودی از کاربران دریافت می‌شود.
سرور مجازی لینوکس

خرید سرور مجازی لینوکس از میزبان اول

اگر می‌خواهید سایتی را راه اندازی کنید و به دنبال خرید یک سرور مجازی خوب و مناسب هستید – چه سرور مجازی لینوکس و چه هر سرور دیگری- می‌توانید آنها را در پلن‌های مختلف از سایت ما یعنی میزبان اول خریداری کنید. در سایت ما دو گروه مختلف سرور مجازی ایرانی و اروپایی در پلن‌های مختلف به فروش می‌رسد. این پلن‌ها از نظر حجم حافظه، پردازنده و فرکانس پردازشی، نوع و فضای هارد و دیگر ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند که بر قیمت نهایی آنها موثر است. به عنوان مثال در مورد سرور لینوکس چهار پلن، 4، 8، 12 و 24 گیگابایتی در سایت ما ارائه می‌شود.

اگر نمی‌دانید که سرور مجازی لینوکس برای شما مناسب است یا به سرور دیگری نیاز دارید؛ نه تنها می‌توانید در مورد آنها در سایت ما اطلاعات بیشتری بدست آورید؛ بلکه می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی تماس گرفته تا آنها شما را برای انتخاب و خرید راهنمایی کنند و به سوالات شما در مورد پلن‌ها پاسخ دهند.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments