راهنمای جامع مقایسه نسخه های مختلف ویندوز سرور (Windows Server)

مقایسه ویندوز سرور های مختلف

شاید تا بحال این سوال برای شما پیش آمده باشد که ویندوز سرور چیست و نسخه های مختلف آن چه کاربردی دارند ؟ و تاکنون جواب مناسبی برای آن پیدا نکرده اید .

در این مقاله قصد داریم تا به این سوال ها پاسخ بدهیم:

وبندوز دسکتاپ و ویندوز سرور چه تفاوت هایی دارند؟

ویندوز سرور چیست و انواع آن چه کاربردهایی دارد؟

نسخه های مختلف ویندوز سرور چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت های ویندوز سرور و ویندوز دسکتاپ

سیستم عامل ویندوز به عنوان محبوب ترین سیستم عامل در بین کاربران کامپیوتری بحساب می آید.  البته سیستم عامل ویندوز درواقع ۲ نوع اصلی دارد که عبارتند از : سیستم عامل ویندوز Desktopو ویندوز سرور.

امروزه همه با سیستم عامل ویندوز Desktop آشنا هستند بنابراین توضیح زیادی درباره ی آن نمی دهیم و بیشتر در مورد ویندوز سرور و کاربرد آن صحبت می کنیم.

ویندوز سرور شامل چندین نسخه مختلف از جمله ویندوز سرور 2003 , 2003 R2 , 2008 , 2008 R2 , 2012 , 2012 R2 , 2016  و 2019 می باشد. اولین نسخه ویندوز سرور در سال 2003 و آخرین نسخه آن ویندوز سرور 2019 می باشد.

اگر یک نسخه از ویندوز 10 و ویندوز سرور 2016 را مشاهده نمایید ، در ابتدا تفکیک آنها از هم دشوار به نظر می‌رسد . هر دو صفحه دسکتاپ یکسان کلید start یکسان و نوار وظیفه (taskbar) شبیه به هم دارند .

منوی استارت ویندوز سرور

در واقع مهم ترین علت نیز این هست که نسخه desktop و server هر دو از یک هسته استفاده می کنند و کد اصلی هردو مشابه هم می باشد.

ویندوز desktop برای کاربر عادی و برای استفاده در ادارات طراحی شده است و نسخه گرافیکی می باشد ، درحالیکه ویندوز سرور بعنوان یک سرور طراحی شده است تا بتواند سرویس های مختلفی مانند IIS Server ، DNS Server و … را اجرا نماید.

همچنین مایکروسافت نسخه غیر گرافیکی Nano Server را ارائه داده است و کاربران را تشویق کرده است که برای امنیت بیشتر و نیز نسخه اجرایی سبک تر از نانو سرور استفاده نمایند.

ویندوز سرور از سخت افزار پیشرفته تر پشتیبانی میکند و هم چنین قیمت بیشتری نسبت به نسخه Desktop دارد.

اگر کنجکاو هستید که ویندوز سرور دارای چه امکانات و ورژن هایی است در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر در این مورد بپردازیم.

ویندوز سرور 2003

انتشار ویندوز سرور 2003 بازنویسی نرم افزاری مهمی پس از ویندوز سرور 2000 به حساب می آمد و هدف اصلی آن کاهش نیاز به راه اندازی مجدد سیستم به ویژه با فراهم آوردن امکان نصب به روزرسانی ها و patch ها بدون نیاز به restart سرور  بود.

انتشار ویندوز سرور 2003 بازنویسی نرم افزاری مهمی پس از ویندوز سرور 2000 به حساب می آمد و هدف اصلی آن کاهش نیاز به راه اندازی مجدد سیستم به ویژه با فراهم آوردن امکان نصب به روزرسانی ها و patch ها بدون نیاز به restart سرور  بود.

مایکروسافت ، در ویندوز 2003 به روز رسانی های امنیتی را ارائه داد همچنین برای نخستین بار این شرکت .NET framework را در در سیستم عامل سرور گنجانید.

یکی دیگر از موارد مهم در نسخه 2003 امکان تعریف role های سرور بود. این امر باعث می‌شود سیستم عامل برای کارهای خاص مانند ‏DNS Server ، شخصی سازی شود .

مایکروسافت همچنین ورژن های مختلفی از این سیستم عامل ارائه داده است ، که شامل ورژن های Standard , Advanced , Datacenter و نسخه جدید Web Edition  برای سرورهای اینترنت می باشد.

ویندوز سرور 2003 R2

در سال 2005 ،  ویندوز سرور  2003 R2 به عنوان یک نسخه رایگان بعنوان آپگرید ویندوز سرور 2003 معرفی شد پس از انتشار این نسخه تمام فروش های ویندوز سرور 2003 به نسخه R2 آن اختصاص داده شد.

این نسخه بر امنیت پیشرفته به ویژه بر روی تایید هویت کاربر(User Authentication) متمرکز شده بود . همچنین این نسخه مبتنی بر اکتیو دایرکتوری بود،  که همچنان تا به امروز پایه و اساس User Authentication  بوده است .

نسخه R2 همچنین شامل ویژگی های جدیدی است است که به به ادمین های شبکه که انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت مجوزهای سرور می دهد ، مانند امکان اضافه کردن دستگاه‌های external در زمان فعال کردن مجوزهای single sign-on .

همچنین از دیگر امکانات اضافه شده می‌توان به application Mode اکتیو دایرکتوری اشاره کرد. که دسترسی کاربران به برنامه های شخص ثالث را امکان‌پذیر می‌کند بدون اینکه تمام مراحل احراز هویت برای نرم افزار external  انجام گردد و تا زمانی که کاربران توسط اکتیو دایرکتوری تایید شوند این دسترسی برقرار است.

یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی R2 ، Security Confuguration Wizard است که امکان تعریف Policy های امنیتی ، برای گروه های کامپیوتری فراهم می کند .

علاوه بر این ویندوز سرور 2003 R2 شامل فشرده سازی های توسعه یافته دیتا برای انتقال اطلاعات و فایل ها است.

ویندوز سرور 2008

مایکروسافت برای توسعه و به روز رسانی های مهم در ویندوز سرور،  سه سال بعد ویندوز سرور 2008 را منتشر کرد .

در این نسخه شاهد پیشرفت های بیشتری در اکتیودایرکتوری و تغییراتی در تعامل بین ویژگی های پشتیبانی نرم افزارهای سیستم عامل و سرویس های شبکه مشاهده می شد.

هم چنین پیشرفت اساسی در سیستم Hyper-V مایکروسافت حاصل شد. این محصول مجازی سازی به کاربران ویندوز سرور امکان ایجاد ماشین های مجازی را می داد که برای تیم های  IT از اهمیت بالایی برخوردار بود.

ویندوز سرور 2008 شامل ابزارهای جدید مدیریت نرم افزار مانند Event Viewer و Server Manager است . این ابزارها به ادمین ها امکان کنترل بیشتر بر فعالیت های مهم سرور  می دهد.

سرور منیجر

همچنین یک ورژن متفاوت از ویندوز سرور با نام Server Core در دسترس قرار گرفت . این ورژن بدون رابط کاربری گرافیکی استاندارد (GUI) می باشد که امکان دسترسی به خط فرمان سرور در آن فراهم می باشد .

این تغییر مورد استقبال ادمین هایی  بود که بیشتر با سیستم های یونیکس و لینوکس و با محیط های خط فرمان آشنا بودند و باعث شد تا ویندوز سرور به یک محصول مهم رقابتی برای مایکروسافت تبدیل شود.

ویندوز سرور 2008 دارای نسخه های Standard , Enterprise , Datacenter  و Web version می باشد.

ویندوز سرور 2008 R2

در سال 2009 ، یک آپدیت با نام ویندوز سرور 2008 R2 برای ویندوز سرور 2008 منتشر شد که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تغییر عمده این نسخه درواقع انتقال از base ویندوز ویستا به ویندوز 7 است که توانست این سیستم عامل را به یک محیط 64 بیتی تبدیل کند.

بسیاری از به روز رسانی های دیگر فنی بودند و قابل مشاهده برای کاربران نبودند . همچنین این نسخه بروزرسانی های دیگری را در پشتیبانی بهتر از اجرای Group Policy ها در  اکتیو دایرکتوری ایجاد کرده است .

ویندوز سرور2008 R2 همچنین شامل برخی سرویس‌های جدید مانند  سرویس ریموت دسکتاپ و علاوه بر آن DirectAccess و BranchChache  می باشد که دسترسی بهتر کاربران از نقاط دور به سرور را فراهم می کنند .

ویندوز سرور 2012

در سال 2012 مایکروسافت عملکرد جدیدی را به ویندوز سرور 2012 اضافه کرد تا در فضای ابری(Cloud) رقابت کند و حتی یک نسخه جدید را با عنوان  Cloud OS به بازار عرضه کرد.

این به روزرسانی ها بر بهبود عملکرد Hyper-V متمرکز بودند واین امر باعث شد تا معماری Hyper-V با سایر فناوری‌های جدید Cloud به راحتی قابل استفاده باشد.

تغییرات خاص برای پشتیبانی از این شامل موارد زیر است:

  • به‌روزرسانی‌های سیستمهای ذخیره سازی که به واسطه Hyper-V انجام می شود.
  • اضافه کردن سوئیچ مجازی Hyper-V.
  • اضافه شدن ویژگی Hyper-V Replica .

PowerShell و Server Core نیز با این نسخه به روز شدند . تغییر مهم دیگر نسخه جدید Essentials بود که با هدف مشاغل کوچک تر و تحت شبکه ارائه شد .

در کل ویندوز سرور 2012 دارای ۴ نسخه بود: Essentials, Foundation , Standard و Datacenter .

ویندوز سرور 2012 R2

ویندوز سرور 2012 R2 تنها یک سال بعد در سال ۲۰۱۳ به عنوان به روز رسانی نسخه قبلی منتشر شد. بسیاری از تغییرات در زمینه بهبود عملکردهای مورد نیاز برای یکپارچه سازی سرویس های ابری(Cloud) بود. که شامل بازنویسی پروتکل های امنیتی و سرویس های شبکه بود.

در این نسخه همچنین به‌روزرسانی‌های بیشتری در PowerShell مشاهده شد که از جمله آنها می‌توان به سیستم  Desired State Configuration System  اشاره کرد. که باعث بهبود مدیریت تنظیمات شبکه میشود.

یکی دیگر از تغییرات بهبود عملکرد سیستم های ذخیره سازی از جمله دسترسی بهتر برای اشتراک گذاری فایل ها (File Sharing) و تکثیر فایل های توزیع شده می باشد. خدمات وب نیز مانند سیستمهای مجازی بهبود داده شد.

ویندوز سرور 2016

نسخه بعدی ویندوز سرور ۲۰۱۶ بود و با گزینه سرور جدیدی به نام Nano Server ارائه شد که یک نسخه اجرای سرور کاهش یافته(Scaled-down) و  با رابط های محدود است که باعث میشود در برابر حملات ایمن تر شوید.

معرفی جدید دیگر همراه با این نسخه کنترلر شبکه (Network Controller) بود.این برنامه کنسول به ادمین ها امکان مدیریت همه دستگاه‌های شبکه اعم از فیزیکی و یا مجازی را از یک مکان می داد.

علاوه بر این ، این نسخه شامل Server Core نیز بود

نسخه ویندوز سرور 2016 فقط شامل نسخه های استاندارد و دیتا سنتر بود و نسخه R2 نیز برای آن ارائه نشد.

ویندوز سرور 2019

ویندوز سرور 2019

جدیدترین نسخه ویندوز سرور 2019 است که در اکتبر 2018 منتشر شد و چندین ویژگی مهم برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد شبکه را شامل می شود:

Windows Admin Center : که پیش از این به نام پروژه Honolulu خوانده می‌شد و به منظور ارائه محلی مرکزی برای مدیریت سرور طراحی شده است.

این قابلیت شامل بسیاری از ابزارهایی است که مدیران روزانه از آنها استفاده می کنند از جمله آن ها میتوان به مدیریت پیکربندی، نظارت بر عملکرد و performance ، و و مدیریت سرویس های در حال اجرا بر روی سرور های مختلف اشاره کرد.

Windows Admin Center  می تواند در ویندوز سرور 2019 استفاده شود اما همچنین با ویندوز سرور 2016 و 2012 R2 نیز سازگار است . علاوه بر این ، ابزارها  سرور ها را پشتیبانی می کنند حتی اگر سیستم عامل های مختلفی داشته باشند.

Hyperconverged Infrastructure (HCI) : ساختار مایکروسافت از زمان قرار دادنHyper-V در نسخه ویندوز سرور 2008 در راستای پیشرفت مجازی سازی در تلاش بوده است .

آخرین نسخه شامل کلیه پیشرفت های VM از زمان انتشار اولیه آن بوده است و یک HCI واقعی را ارائه کرده است.

این ویژگی های HCI به  ادمین های شبکه امکان مدیریت ساده تر سرویس‌های مجازی را بدون نیاز به پایین آوردن سطح سیستم فراهم می کند.

علاوه بر این منابع پشتیبانی از VM ها را می توان به طور خودکار تنظیم کرد و مدیریت را حتی از این هم ساده تر کرد.

با ویندوز سرور 2019 ، HCI می تواند هم از دیتاسنترهای نرم افزاری و هم از مشتریان آنها پشتیبانی کند.

Windows Subsystem for Linux: حتی پیش از این نسخه ویندوز سرور ، امکان اجرای لینوکس با استفاده از یک VM روی سرور ویندوز وجود داشت .

با این وجود ، مایکروسافت در ویندوز سرور 2019 یک سیستم فرعی(subsystem) سازگار با لینوکس ارائه داد به نام: native shielded VMs for linux. این روش استفاده آسان و مستقیم لینوکس در کنار ویندوز را ایجاد نمود.

Microsoft Defender Advanced Threat Protection

 امنیت سایبری یک نگرانی عمده برای مشاغل است ، به ویژه با توجه به تهدیدات مداوم پیشرفته این حملات با استفاده از پروفایل های رسانه های اجتماعی ،  فیشینگ و … می توانند از آنتی ویروس های نرم افزاری براحتی عبور کرده و  به شبکه نفوذ کنند.

این امر داشتن سیستم حفاظت پیشرفته در برابر تهدید (Advanced Threat Protection) را برای محافظت از سیستم ها و داده ها ضروری می سازد به همین دلیل مایکروسافت ATP (Advanced Threat Protection) را به عنوان بخشی از ویندوز سرور 2019 منتشر کرد.

APT مایکوسافت فراتر از یک سیستم ناظر بر حساب های کاربری برای کشف فعالیت های مشکوک است . بلکه درواقع فعالیت کاربران را ردیابی می کند،  از تغییرات غیر مجاز بر روی log file ها جلوگیری می کند و به طور خودکار حملات را بررسی می‌کند .

Leaner Server Core : مایکروسافت در سال 2008، Server Core را به عنوان یک نسخه نصب minimal برای ویندوز سرور معرفی کرد.

این نسخه core با انتشار ویندوز سرور 2019 حتی کوچک تر نیز شده و تا ۵۰ درصد حجم ویندوز سرور ۲۰۱۹ می باشد .

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و از آن بهره کافی را برده باشد.

در صورت خرید سرور مجازی میزبان اول کانفیگ نسخه ویندوز متناسب با نیاز شما به صورت رایگان انجام میگردد .

سوالات متداول

ویندوز سرور چیست ؟

ویندوز سرور (Windows Server) یک نام تجاری برای سیستم‌عامل‌های سرور منتشر شده توسط شرکت مایکروسافت. این ویندوز امکاناتی را برای مدیریت سرورها فراهم می‌کند و بر روی سرورها نصب می‌شود.

سیستم عامل ویندوز به چند نوع کلی نقسیم میشود؟

سیستم عامل ویندوز درواقع ۲ نوع اصلی دارد که عبارتند از : سیستم عامل ویندوز Desktop و ویندوز سرور.

ویندوز دسکتاپ و ویندوز سرور چه تفاوت هایی دارند؟

در ابتدا شاید ظاهر مشابهی داشته باشند اما در عملکرد و ویژگی ها تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.ویندوز desktop برای کاربر عادی طراحی شده است و دارای نسخه گرافیکی می باشد ، درحالیکه ویندوز سرور بعنوان یک سرور طراحی شده است تا بتواند سرویس های مختلفی مانند IIS Server ، DNS Server و … را اجرا نماید.

4.6 7 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments