تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل | مقایسه دو کنترل پنل محبوب برای مدیریت هاست

دو پنل پرکاربرد برای مدیریت هاست

استفاده از سرویس میزبانی وب یا وب‌هاستینگ یکی از راه‌های توسعه کسب‌وکار و مدیریت موفق وب‌سایت در کسب‌وکارهای آنلاین است. برای انجام کارهای مدیریتی در این زمینه شما حتما به یک پنل مدیریتی خوب نیاز دارید. دایرکت ادمین و سی‌پنل دو مورد از پرکاربردترین و محبوب‌ترین پنل‌ها برای مدیریت هاست و دامنه هستند. در این مطلب با تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل آشنا می‌شویم.

معرفی دایرکت ادمین

دایرکت ادمین (Direct Admin) یک پنل کانادایی مشهور است که کاربران از آن برای مدیریت وب‌سایت بر روی هاست بهره می‌گیرند. دایرکت ادمین مناسب سرورهای لینوکسی است و از بیشتر نسخه‌های لینوکس مانند: رد هت (RedHat)، فری بی‌اس‌دی (FreeBSD)، سنت او‌ اِس (CentOs) و دِبیان (Debian) پشتیبانی می‌کند. این پنل از سرعت بالایی برخوردار است و دارای ویژگی ضد Crash است که باعث افزایش پایداری سرویس‌های آن می‌شود.

معرفی سی‌پنل

سی‌پنل (Cpanel) نیز یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت هاست لینوکس است. سی‌پنل سرعت بالایی دارد و مدیریت بخش‌های مختلف سایت از طریق آن با سرعت مناسبی انجام می‌شود. این پنل مدیریتی دارای رابط کاربری جذابی است که امکانات گوناگون مدیریتی را بدون نیاز به دانش بالای رایانه‌ای در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، این پنل را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل

دایرکت ادمین و سی‌پنل هر دو از جمله رایج‌ترین پنل‌های مدیریت هاست هستند؛ در واقع هرکدام دارای مزایایی هستند که توانسته است نظر کاربران را در سطح جهانی به خود جلب کند. با این‌حال تلاش می‌کنیم از چند نقطه‌نظر این دو پنل را با هم مقایسه کنیم.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل از نظر امنیت

به‌طور کلی فرض بر این است که هرچه امکانات در سیستم‌ها بیشتر باشد، بروز ضعف‌های امنیتی بیشتر می‌شود. برای مثال وجود نرم‌افزارها و پلاگین‌های متعدد می‌تواند امکان بروز مشکلات امنیتی را افزایش دهد. به‌همین دلیل در این زمینه پایداری و سادگی پنل دایرکت ادمین باعث می‌شود آن را ایمن‌تر از سی‌پنل بدانیم. البته نباید از یاد ببریم که سی‌پنل نیز برای افزایش امنیت راهکارهایی ارائه داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از آنتی‌ویروس‌هایی مانند: ClamAV، CFS و Rootkit Hunter
  • تغییر پیکربندی سیستم از SSH به SSH2
  • تغییر پورت Default از عدد پیش‌فرض 22 به عددی دیگر
  • استفاده از آخرین آپدیت سی‌پنل
  • غیر فعال کردن CPHulk Brute-Force Protection
  • غیر فعال کردن FTP های ناشناس
  • استفاده از قابلیت Site Security Check در سی‌پنل
  • استفاده از چک لیست Tweak

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل از نظر طراحی رابط کاربری

در طی سال‌های اخیر یکی از نقاط ضعف برجسته دایرکت ادمین نسبت به سی‌پنل، برتری رابط کاربری سی‌پنل از نظر طراحی گرافیکی بود؛ زیرا سی‌پنل از آیکون‌هایی برخوردار است که طراحی جذابی دارند و کار با آن‌ها راحت است. اما دایرکت ادمین تا همین اواخر از این ویژگی برخوردار نبود و در صفحه Home، گزینه‌ها دارای طراحی گرافیکی آیکون نبودند.

این نقطه‌ضعف برطرف شده است و دایرکت ادمین در نسخه جدید خود توانسته است آیکون‌های ساده و جذاب برای گزینه‌ها ارائه کند. البته همچنان تعداد آیکون‌ها در سی‌پنل به‌خاطر گزینه‌های بیشتر، بیشتر است و دایرکت ادمین تلاش کرده است در عین جذابیت، سادگی را نیز حفظ کند. بنابراین انتخاب بین این دو سبک را باید برعهده کاربران بگذاریم.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی‌ پنل از نظر تم‌ها

کنترل پنل دایرکت ادمین از تم Evolution چهار تم را برای تمامی سطح دسترسی ارائه می‌دهد که عبارتند از: تم Icons Grid، Sidebar، Hybrid و ساب‌تم جدیدی با عنوان: سنتی. سی‌پنل برای سطح دسترسی WHM، تم X، برای سی‌پنل، تم Paper-lantern و تم x3mail را برای وب‌میل پیشنهاد می‌کند. همچنین سبک کلاسیک را می‌توانید برای WHM انتخاب کنید.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی‌ پنل از نظر مدیریت فایل

دایرکت ادمین و سی‌پنل دارای گزینه‌های مدیریت فایل کاملی هستند. این وضعیت در مورد دایرکت ادمین به‌خاطر سادگی ظاهری چندان به چشم نمی‌آید اما هرگاه بخواهید پوشه‌ای را برای ایجاد تغییر انتخاب کنید، از طریق راهنمایی‌های ابزار، تمامی گزینه‌های مدیریتی لازم نمودار می‌شوند. از سوی دیگر صفحه مدیریت فایل سی‌پنل در یک پنجره جدید ظاهر می‌شود و امکان مبادلات را آسان می‌سازد.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی پنل از نظر استفاده از منابع

پنل مدیریت هاست سی‌پنل فضای بیشتری را نسبت به دایرکت ادمین از دیسک سخت اشغال می‌کند؛ دلیل این امر، پشتیبانی از ویژگی‌های بیشتر به‌صورت پیش‌فرض است. دایرکت ادمین با طراحی جدید خود، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پشتیبانی‌های مدیریتی داشته است ولی همچنان فضای کمتری از دیسک را اشغال می‌کند.

تفاوتهای دایرکت ادمین و سی‌ پنل از نظر سطوح دسترسی

سی‌پنل 2 رابط مختلف با سطوح دسترسی مختلف با نام‌های سی‌پنل و WHM دارد. رابط Cpanel به کاربران ایجاد شده از سوی ادمین خدمات ارائه می‌دهد، و رابط WHM مناسب استفاده فروشندگان و مدیریت حساب کاربری است. سطوح دسترسی در دایرکت ادمین ساده‌تر است و این سطوح عبارتند از:

  • مدیر
  • نماینده فروش
  • کاربر
  • افزونه اختیاری برای دسترسی به ایمیل

خدمات برتر میزبانی وب با میزبان اول

میزبان اول یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه سرویس‌های سرور مجازی (VPS) ایران و اروپا، سرور اختصاصی ایران و اروپا، خدمات میزبانی وب و مدیریت وب‌سایت از طریق هاست است. اگر با راه‌اندازی سایت یا توسعه کسب‌وکار آنلاین خود نیازمند بهره‌گیری از خدمات میزبانی وب شده‌اید، میزبان اول با بهره‌گیری از برترین سخت‌افزارها در پایگاه‌های داده ایرانی و خارجی، ایمن‌ترین و سریع‌ترین خدمات میزبانی وب را به شما ارائه خواهد داد.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments