آموزش اتصال پروتکل SSH از طریق Putty و WinSCP در سرور مجازی لینوکس

در این مقاله به بررسی آموزش پروتکل SSH در لینوکس و هم چنین اتصال پروتکل SSH از طریق نرم افزار Putty و WinSCP در لینوکس خواهیم پرداخت.

متداول ترین روش اتصال به سرور لینوکسی از راه دور از طریق پروتکل  SSH می باشد که  روشی ایمن برای اجرای دستورات، اعمال تغییرات و پیکربندی سرویس های سیستم لینوکسی ما را از راه دور فراهم می کند.

بهترین و راحت ترین ابزار برای اتصال از راه دور به سیستم های لینوکسی نرم افزار PUTTY می باشد .

SCP (Secure Copy Protocol) یک پروتکل بسیار کاربردی و ایمن برای جابجایی فایل می باشد که بر اساس پروتکل ssh کار می کند. در این آموزش قصد داریم تا شما را بیشتر با نحوه کار SCP آشنا کنیم و همچنین به معرفی و آموزش نرم افزار معروف آن ، WinSCP خواهیم پرداخت.

پروتکل SSH چیست؟

SSH (Secure Socket Shell) یک پروتکل ایمن است که به عنوان یک ابزار اصلی برای اتصال به یک کامپیوتر و یا سرور های لینوکس از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از اتصال تمام دستوراتی که در محیط داخلی ترمینال سرور تایپ می کنید برای سرور ارسال و در آن اجرا می‌شود ،در این آموزش روش های متداول ارتباط SSH را ارائه و آموزش خواهیم داد.

SSHچگونه کار میکند؟

در ادامه آموزش پروتکل SSH در لینوکس باید عنوان کنیم که اتصال SSH از یک مدل کلاینت-سرور پیروی می کند، که بدین معناست است که برای اتصال SSH به دو مولفه نیاز هست: یک کلاینت و یک سرور.

 کلاینت یک اپلیکیشن است که شما بر روی کامپیوتر خود نصب می کنید از طریق ارائه اطلاعات سرور شروع به درخواست برقراری ارتباط با سرور میکند و در صورت تایید اعتبار به صورت ایمن ارتباط برقرار می گردد.

در سمت سرور یک مولفه به نام SSH Deamon   وجود دارد.که به طور دائم بر روی پورت خاصی(به صورت پیشفرض پورت 22)  از TCP/IP گوش میدهد تا درخواست های  connection احتمالی ارسال شده توسط کلاینت بر روی این پورت را دریافت کند.

زمانی که کلاینت درخواست برقراری connection را ارسال می کند SSH Deamon با نرم افزار و ورژن های پروتکل پشتیبانی شده توسط کلاینت به آن پاسخ میدهد و هر دو اطلاعت هویتی خود را ارائه می دهند و اگر این اطلاعات صحیح باشد ssh یک session جدید را بین کلاینت و سرور برقرار می کند .

ابزار open source در توزیع های مختلف لینوکس open SSH است . و برخی توزیع ها از جمله اوبونتو به صورت پیشفرض دارای Open SSH نمی باشند و می بایست آن را در حین مراحل نصب و یا پس از راه اندازی سیستم عامل ، نصب نمایید.

نصب و راه اندازی Open SSH در سرور اوبونتو

مرحله اول: نصب open ssh در سرور لینوکسی اوبونتو

همانطور که اشاره شد در سرور اوبونتو بصورت پیشفرض Open SSH نصب نیست .پس بهتر است در حین نصب مطابق تصویر زیر تیک Open SSH را بزنید .

آموزش پروتکل SSH در لینوکس
نصب open ssh در سرور اوبونتو

درصورتیکه در زمان نصب ، Open SSH نصب نشده باشد با استفاده از کامند زیر در سرور میتوانید را آن را نصب نمایید:

Sudo apt-get install open ssh ii

مرحله دوم : صدور مجوز root جهت ورود به Open SSH

با توجه به اینکه open SSH بصورت پیشفرض برای root در Ubuntu فعال نمی باشد می بایست با اعمال تغییراتی در فایل پیکیربندی Deamon آن را فعال نمایید.

با استفاده از یک ویرایشگر فایل Deamon را باز نمایید، در دستور زیر ما از ویرایشگر nano استفاده کرده ایم .

Sudo nano /etc/eeh/eehd_config

سپس در فایل باز شده عبارت PermitRootLogin را پیدا نمایید.

باز کردن فایل Deamon
باز کردن فایل Deamon

سپس مطابق تصویر زیر علامت # را از ابتدای خط برداشته و عبارتی که مقابل PermitRootLogin است را در صورت وجود حذف نمایید و به جای آن کلمه yes را وارد نمایید.

آموزش پروتکل SSH در لینوکس
ویرایش فایل Deamon

تمامی تنظیمات پیکربندی Open SSH دراین فایل قرار دارد و می توان هر تغییری که به آن نیاز دارید را اعمال نمایید ،بطور مثال میتوان پورت پیشفرض ssh را که 22 می باشد را تغییر داد .

در آخر نیز با کلیدهای CTRL+X فایل را ذخیره نمایید .

گام بعدی restart کردن سرویس sshd می باشد که در اوبونتو با استفاده از دستور زیر انجام می گردد.

Service sshd restart

چگونگی اتصال به سرور و یا کامپیوتر لینوکسی از راه دور از طریق پروتکل SSH

پس از دانلود و اجرای این نرم افزار آن را اجرا نمایید.

پس از دانلود و اجرای این نرم افزار آن را اجرا نمایید.

پنجره زیر باز می شود که در قسمت connection Type تیک ssh را زده و در باکس  Host Name or IP Address نیز ip  سیستم مقصد را وارد نمایید.

در باکس Port نیز بصورت پیشفرض 22 وجود دارد اما درصورتی که در سرور مقدار پیشفرض آن را تغییر داده اید مقدار جدید را وارد کرده و سپس بر روی Open  کلیک نمایید.

تنظیمات نرم افزار putty
تنظیمات نرم افزار putty

حال با وارد کردن مشخصات ورود به سرور (user ,password) اتصال برقرار میگردد.

برقراری اتصال به سرور لینوکسی

نرم افزار WinSCP و کاربرد آن

کاربرد اصلی این نرم افزار برای انتقال فایل بین سرور و سیستم کلاینت می باشد .به این صورت که با استفاده از این نرم افزار از طریق اینترنت می توانید به راحتی به سرور لینوکسی خود متصل شده و با دسترسی به فایل های اصلی روت سرور می توانید جابجایی فایل از طریق پروتکل ftp  و sftp و scp و ftps و …. انجام دهید.

نحوه کار با نرم افزار WinSCP

نرم افزار WinSCP را اجرا نمایید.

در پنجره Login باز شده ، در منوی File Protocol پروتکلی را که می خواهید ارتباط شما بر مبنای آن صورت گیرد را انتخاب نمایید.

در باکس Host name نیز IP سرور مقصد را وارد نمایید .

در باکس Port Number مقدار پیشفرض پورت قرار دارد که برای SCP و SFTP مقدار آن 22 و برای FTP پورت 21 و نیز برای WebDAV مقدار 80 میباشد.

توجه داشته باشید تنها درصورتی مقدار پورت را تغییر دهید که برای سرویس مورد نظر در سرور نیز آن را به همان مقدار تغییر داده باشید .

در قسمت  password  و user name نیز نام کاربری تعریف شده بر روی سرور را  بهمراه پسورد آن وارد نمایید .

درصورتی که می خواهید با دسترسی root متصل شوید  یوزرنیم را root وار کرده و پسورد روت را نیز وارد نمایید.

آموزش پروتکل SSH در لینوکس
پنجره ورود نرم افزار WinSCP

سپس با انتخاب گزینه login در پایین صفحه ارتباط با سرور برقرار می شود.

آپلود فایل از طریق WinSCP

پس از وارد شدن به سرور  پنجره ای مشابه زیر باز می گردد که قسمت سمت چپ آن فایل های سیستم شما و قسمت سمت راست فایل های سرور می باشد .

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید با انتخاب فایل های مورد نظر از سیستم خود و drag & drop کردن آن ها در مسیر مورد نظر در سرور مجازی میتوانید فایلهای مورد نظر را  در سرور آپلود نمایید.

آپلود فایل در WinSCP
آپلود فایل در WinSCP

دانلود فایل از طریق WinSCP

برای دانلود فایل از سرور در سیستم خود نیز تنها کافی است همانند روش آپلود فایل ها را از سرور select کرده و سپس آنها را drag کرده و در سیستم خودتان drop  نمایید.

دانلود فایل در WinSCP
دانلود فایل در WinSCP

آموزش نحوه کار با نرم افزار های putty و WinSCP به پایان رسید . میزبان اول ارائه دهنده سرورهای لینوکس و ویندوز با سرعت و کیفیت بالا و پشتیبانی حرفه ای ، در کنار شما می باشد.

سوالات متداول

پروتکل SSH جیست ؟

SSH (Secure Socket Shell) یک پروتکل ایمن است که به عنوان یک ابزار اصلی برای اتصال به یک کامپیوتر و یا سرور های لینوکس از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. پس از اتصال تمام دستوراتی که در محیط داخلی ترمینال سرور تایپ می کنید برای سرور ارسال و در آن اجرا می‌شود

پروتکل SSH چگونه کار می کند؟

همانطور که در آموزش پروتکل SSH آمده است در لینوکس اتصال SSH از یک مدل کلاینت-سرور پیروی می کند، که بدین معناست است که برای اتصال SSH به دو مولفه نیاز هست: یک کلاینت و یک سرور.
 کلاینت یک اپلیکیشن است که شما بر روی کامپیوتر خود نصب می کنید از طریق ارائه اطلاعات سرور شروع به درخواست برقراری ارتباط با سرور میکند و در صورت تایید اعتبار به صورت ایمن ارتباط برقرار می گردد.
در سمت سرور یک مولفه به نام SSH Deamon   وجود دارد.که به طور دائم بر روی پورت خاصی(به صورت پیشفرض پورت 22)  از TCP/IP گوش میدهد تا درخواست های  connection احتمالی ارسال شده توسط کلاینت بر روی این پورت را دریافت کند.

کاربرد نرم افزار WinSCP چیست؟

در آموزش پروتکل SSH در لینوکس دیدیم که کاربرد اصلی این نرم افزار برای انتقال فایل بین سرور و سیستم کلاینت می باشد .به این صورت که با استفاده از این نرم افزار از طریق اینترنت می توانید به راحتی به سرور لینوکسی خود متصل شده و با دسترسی به فایل های اصلی روت سرور می توانید جابجایی فایل از طریق پروتکل ftp  و sftp و scp و ftps و …. انجام دهید.

0 0 votes
امتیاز مقاله
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments